siirienjoost.reismee.nl

Eerste voet aan de andere kant van de evenaar....

Vrijdagochtend vijftien oktober komen we aan op de airport in Lima. Het is erg rustig op de airport en we kunnen vlot alle formaliteiten afhandelen. Omdat we een reservering voor een hostel hebben worden we opgewacht door een chauffeur die ons om vijf uur s'ochtend op de goede plek zal bezorgen, heerlijk om niet te hoeven nadenken op de vroege ochtend. We merken al meteen dat het een stuk kouder is op het westelijk halfrond. In Lima komt de temperatuur nog niet boven de twintig graden uit en met de wind voelt dat best koud aan. We horen jullie denken, dat valt toch wel mee, maar niks is minder waar. We hebben zo'n dikke zeven maanden in warme temperaturen gezeten en daar wen je aan. Gelukkig gaan we ook weer wennen aan deze koude temperaturen. Nadat we de backpack goed bekeken hadden kwamen we tot de conclusie dat we onze kleren voor de kou toch wat magertjes vonden. Een goed excuus om flink te gaan shoppen voor warme kleren.. Gelukkig kan je in Lima goed kleren kopen en is dat geen heleopgave. Helaas zijn we wel gebonden aan een budget en dat wil nog wel eens tegenvallen....maar goed, we hebben goed ingeslagen!

In onze nieuwe kleren zijn we Lima gaan verkennen en omdat we vooraf veel negatieve verhalen over Lima hadden gehoord hadden we weinig verwachtingen. Het is misschien iets van vroeger waarom de meeste mensen Lima niet leuk vinden, maar het is toch echt wel een leuke stad. Wat ons vooral ook opviel was dat de Peruvianen echt hele aardige mensen zijn. Echt oprecht en hebben een goede levensinstelling. We hadden maar 1 nachtje Lima geboekt, maar uiteindelijk zijn het er 3 geworden. Lima is vooral leuk vanwege de gezelligheid van de buurten, de vele leuke restaurantjes en de prachtige gebouwen. We hebben in Lima onze tijd ook gebruikt om een route te maken voor Peru en alvast een beetje voor zuid-amerika. Het leuke is dat we behoorlijk voorlopen op de planning die we hebben gemaakt voordat de reis begon. We kunnen hierdoor nog relaxter reizen dan we eigenlijk al deden en we plannen zo nu en dan zeker een dagje niks doen in. Tijdens de reis plannen we eigenlijk niet meer dan het land waar we ons in begeven. Te ver in de toekomst kijken tijdens het reizen heeft weinig zin hebben we gemerkt. Voor Peru hebben we zo'n drie weken gepland en gaan we Paracas, Nasca, Arequipa, Cuzco en Puno/lago Titicaca bezoeken. Eigenlijk zien we nog maar een klein deel van Peru, maar toch zien we kust, woestijn, Andes gebergte, koloniale steden en Inca ruines. Vele dingen waar wij ons enorm op verheugen....

Het eerste mooie wat we tegen kwamen was nog geen half uur buiten Lima. Op weg naar het plaatsje Paracas reden we zo de woestijn in en zagen we alleen nog maar zand om ons heen. Zo nu en dan zag je wat huisjes en voor de rest alleen maar zandheuvels. Maar eigenlijk begon de eerste verbazing al in Lima op het busstation... Ten eerste, alles is goed beveiligd, hekken om het gebouw en voordat je de bus in gaat moet je inchecken aan de balie en laat je de bagage achter. Na het inchecken wordt je uitgebreid gefouilleerd en mag je de bus in. In de bus staat er een grote zitplek op je te wachten met luxe stoel met voeten/been bankjes. Er ligt een deken en een kussen voor je klaar.Uiteraard is er een bus steward aanwezig en komt hij langs met de maaltijd met wat drinken.(inca kola) En het eten is ook nog eens van goede kwaliteit! Aan boord kan je kijken naar de films die gedraaid worden, maar er is ook draadloos internet aan boord. Wij kunnen dus met de laptop/IPhone aan de slag in de bus. Als je uitstapt ga je met je bagagebonnetje naar de afhaalplek voor bagage en ben je klaar. Deze luxe is echt ongkend en misschien een beetje overdreven. Het voelde wel een beetje raar om je maaltijd te nuttigen terwijl je door de sloppenwijken van Lima rijdt! We kunnen ook niet echt anders want alle maatschappijen zijn hier zo luxe. Wel betaal je wat meer, maar in verhouding met de andere landen valt dit wel mee. Als dit dus de maatstaf is voor het openbaar vervoer in zuid amerika dan zijn wij dik tevreden en verheugen we al onze busreizen! Naast de busreizen ook een prachtige natuur en dit is nog maar de eerste 300 kilometer van Peru, wat gaat er nog komen?

Toen we aankwamen in het plaatsje Paracas werden we wederom opgewacht door het hotel(schijnt normaal te zijn in Peru), wij hebben er geen moeite mee haha. Het plaatsje bestaat uit twee straten waar alles aan zit. Een paar restaurants, wat hotels en wat locals die op straat hangen. Opzich is een rustig plaatsje niet heel erg en we kwamen ook speciaal voor een groep eilandjes die hier voor de kust liggen, isla Ballestas. Deze eilanden liggen voor de kust en zitten vol met pinquins, pelikanen, zeevogels en zeeleeuwen. Ook zwemmen er dolfijnen rondom de boot en is er kans op whalesharks. De tour die je boekt als je er heen gaat begint s'ochtends om acht uur en duurt zo'n twee uur. Ofterwijl vanaf de boot twee uur naar al die beesten kijken, leuk. Gezien het een rustig plaatsje was dachten wij dat er tijdens de tour niet heel veel mensen zouden zijn, maar niks was minder waar. Om acht uur s'ochtends stond de mini kade al vol met zo'n driehonderd mensen. Voornamelijk mensen die met grote touringkarren, welke geboekt zijn via de tourorganisatie, hun dagbestedingen invullen. Het waren vooral de vijftig plus reizigers uit Duitsland die zeer aanwezig waren. En wij nog denken dat we misschien wel de enige op de boot zouden zijn.....haha! Enfin, toch de boot op gegaan en de beesten maakten alles weer goed. We hebben ze allemaal gezien op de whalesharks na. Vooral heel veel grote pelikanen en andere soorten vogels. De foto's die we nog zullen plaatsen vertellen genoeg wat we gezien hebben. De peruvianen zijn ook in dit dorpje weer erg vriendelijke valt ons op.

Morgen gaan we richting Nasca om daar de hoogste zandbergen(dik 2000 meter) ter wereld te beklimmen. Je merkt dat je hier in de woestijn zit, want overdag is het lekker warm maar s'avonds koelt het heel snel af. We hebben een heerlijk dakterras waar we dit verhaal kunnen typen. Het is nu wel tijd voor ons om nu te stoppen met dit verhaal en naar binnen te gaan. Het is hier nu half zeven s'avonds en net donker en zoals we al aangaven, we krijgen het koud!

Adios!!

P.s. Om een beetje bij de tijd te blijven hebben we een nieuw onderdeel toegevoegd aan onze website, video's!!! Het lijkt ons leuk om zo nu en dan wat video's te plaatsen van wat wij meemaken. Via de het kopje video's, welke te vinden is rechtsboven aan de website, kan je deze video's vinden. Veel plezier met kijken...we hebben er alwat op staan....