siirienjoost.reismee.nl

Het laatste verhaal

Basta, finito, el fin, the end.....dit was het dan, een jaartje reizen! Op het moment van schrijven zitten we op onze luxe hotelkamer te wachten tot de regen voorbij is. Het lijkt wel alsof de weergoden vinden dat we naar huis moeten, wat een regen komt er nu naar beneden. We mogen niet klagen...gelukkig heeft de zon zich behoorlijk laten zien de afgelopen drie weken. Maar het wordt er niet minder leuk om naar huis te gaan. Na het vorige verhaal hebben we niet veel meer gedaan. De dagelijkse bezigheden bestonden voornamelijk uit eten, slapen en naar het strand gaan. Na het leuke stadje Paraty zijn we nog naar een ander klein dorpje in de buurt gegaan genaamd Trindade, met als voornaamste reden dat het strand hier beter is. En alhoewel er een prima busverbinding vanuit Paraty naar deze stranden is, leek het ons beter om deze stranden op loopafstand te hebben gezien we al genoeg bussen van de binnenkant hebben bekeken afgelopen jaar. We hadden besloten om ons te verwennen met een wat luxer hotel dan normaal. Gelukkig was het de prijs waard en vanwege de regen waren we genoodzaakd om op de hotelkamer te vertoeven met een hapje en een drankje, optimaal gebruik maken van je hotelkamer! Wat kunnen we verder nog vertellen over de afgelopen weken....niet veel, wat ons vooral bezig hield was hoe de gemiddelde Braziliaan zich gedraagd. Wat ze leuk vinden is met mega grote groepen(waarschijnlijk de hele familie inclusief opa en oma) naar het strand te gaan. Dit kan natuurlijk alleen in het weekend en ze gaan dan naar een strand waar ook nog eens honderen andere grote groepen liggen. Daarnaast vinden ze het vooral leuk om met z'n allen op een kluitje te zitten en liggen op het strand kennen ze niet. Ze zitten op van die plastic snackbar stoeltjes (vast wel bekend). Dan hebben we nog niet eens over de kledingkeuze van de Braziliaan gehad...vooral voor de heren kan dit erg leuk zijn, maar heeft ook z'n nare kanten. De Brazilaanse vrouwen hebben bikini's aan die nog maar net de edele delen bijelkaar houden, teveel stof aan de bikini is echt not done. Als de vrouwen beschikken over een mooi figuur dan is dit geen probleem, maar het vervelende is dat echt alle vrouwen gebruik maken van string bikini's en te kleine bikini topjes. Stel je eens voor, je gaat samen met je oma naar het strand....3 keer raden wat ze aanheeft??? Overigens voor de heren is het echt not done om een te wijde zwembroek te dragen. Met een strakke zwemslip ben je de man en kan je weinig meer verkeerd doen. Het leuke is dat ze de hele dag rondlopen in zwemkleding, van het ontbijt in het hotel tot bij het avond eten in het restaurant. Zo kan het dus voorkomen dat je lekker aan het dineren bent en er een grote familie naast je komt zitten, gehuld in veel te strakke bikini's en zwemslips, waar het overtollige vet nog net niet op jouw bord ligt! Betreft eten is ook moeilijk te bepalen wat nou echt Braziliaans is. Het is vooral heel veel(verklaard dat het teveel vet?) en de porties kan je gemakkelijk delen met meerdere mensen. Ze houden ook van buffetten, onbeperkt eten bij het ontbijt en bij het middageten en als afsluiter ook nog eens het avondeten. Dit allemaal gepaard met veel bier, want dit is echt prima te doen hier! We moeten wel toegeven het smaakt erg goed! Wat erg leuk is aan Brazilianen is dat ze (bijna)altijd vrolijk zijn en in zijn voor een feestje. Dat hebben wij de afgelopen weken wel gezien. Omdat Brazilie zo'n enorm groot land is, en wij nog niet eens een centimeter op de landkaart gezien hebben, zijn wij erg benieuwd hoe de rest van Brazilie is. Dus terugkomen doen wij hier zeker.. Maar helaas, wij moeten nu weer naar huis.

Wat gaat zo'n jaar snel om...We weten nog goed dat we ons eerste verhaal gingen plaatsen, en nu een jaar later plaatsen we ons laatste verhaal. Vanaf a.s zaterdag zijn we weer thuis en dan moeten we maar gaan beginnen aan het verwerken van deze reis. We hebben zo enorm veel gezien en gedaan afgelopen jaar dat we daar nog wel een tijdje op kunnen teren. Maar misschien wordt er toch nog een vakantie geboekt, haha! We kunnen dit verhaal gebruiken om sentimenteel te worden en terug te blikken op onze reis, maar dat gaan we niet doen.

Wat we wel willen doen is het jaar samenvatten, middels statistieken, ervaringen en opvallendheden. Afgelopen jaar hebben we 23 landen bezocht en elk land heeft wel specifieke dingen waar ze bekend om staan.

Maar we hebben een aantal gemeenschappelijke delers gevonden:

Op 1 staat de liefde voor kip! Overal fried chicken wings, poten, filetjes, hele kippen.. Het maakt niet uit zolang het maar tokt en kluifbaar is. En dan wel kluiven tot op het bot.. Echt schoon tot op het bot!!

Op 2 staan de auto alarmen, tenminste zij gebruiken het als autoalarm. Voor ons klinkt het als een goedkoop kermisdeuntje.. Een landdurig kermisdeuntje.. Na 3 maanden konden wij hem al meezingen, laat staan wat het deuntje nu met ons doet!

Op 3 staan de lichaamsversieringen, tatoeages dus.. Zelf zijn wij niet zo dol op deze levenslange versieringen maar wij kregen toch het idee dat we de enige in de wereld zijn die nog niet door Tattoo Bob onderhanden genomen zijn.. En dan praten we niet over een subtiel vlinderetje.. nee hele lichaamsdelen zijn veranderd tot schilderij..De topper van dit jaar was een jonge vrouw die vanaf haar schouder tot aan haar enkel een spaanse peper struik had laten tatoeeren.. vast een pittige dame..

Op 4 staat voetbal, overal ter wereld kan Joost met mannen praten over voetbal.. Gelukkig is Joost's voetbalkennis ver, erg ver! Vaak praat hij de locals eruit als het gaat over (oud) spelers, transfers, statistieken of voetbalstanden. Heel leuk om te zien.

Waar we helemaal klaar mee zijn:

• Lange busritten, gaan we nog missen in Nederland
  • Uit eten gaan, er gaat nog steeds niets boven de kookkunsten van Siiri
  • Dat we altijd de hoofdprijs betalen als we wat willen doen. We kregen de tip om je te kleden/gedragen als een local....helaas hebben we blond haar, blauwe ogen en is Joost iets te lang in de meeste landen

En waar we nog niet klaar mee zijn:

• De hele dag buiten zijn en opstaan met een zonnetje, dat is wel 1 van de beste dingen van afgelopen jaar
  • Het lopen op slippers, is het inmiddels al zomer in Nederland?
  • De vrijheid van niets moeten, wordt nog moeilijk om weer te gaan werken
  • Het ontmoeten van allemaal mensen uit verschillende culturen, we hebben inmiddels slaapadresjes over de hele wereld vergaard

We hebben dit jaar ook statistieken bijgehouden betreffende hotels, vervoersmiddelen, landen etc....Deze willen we jullie uiteraard niet onthouden:

• We hebben afgelopen jaar in totaal 94132 kilometer afgelegd
  • We hebben in 126 verschillende hotels geslapen
  • 5 landen verlangden van ons een visa aanvraag
  • We hebben 33 keer een grensovergang gepasseerd
  • 2 keer vonden mensen het nodig om ons te overvallen

Verder hebben we ontelbaar veel liters water, bier en wijn gedronken en de afkickverschijnselen zullen terug in Nederland zich wel openbaren.....We hebben alles bezocht wat we van te voren hadden bedacht. Alle landen die we wilden bezoeken hebben we bezocht, behalve Uruguay maar in plaats daarvan is Paraguay gekomen. Bovenstaande getallen geven ook aan wie de prijsvraag in ons vorige verhaal gewonnen heeft. De totaal som van alle vervoersmiddelen is 21 + 181 + 44 + 10 + 62 = 318. Degene die er het dichtst bij zat isTHEA!!! We zullen het cadeau persoonlijk bij je komen brengen.

Ook willen we iedereen bedanken voor alle reacties op de verhalen/foto's op de website. Het is erg leuk als je ver van huis bent op de hoogte te blijven van wat iedereen in Nederland doet. We laten de website op actief staan, dus mocht je de foto's en video's nog eens willen zien kan dat. En misschien komt er binnenkort wel weer een nieuwe reis, dan hebben we alvast een reisblog;-)

Hierbij willen we het laten! Wij hebben een ontzettend leuk, verrassend, energiek, vernieuwend en inspirerend jaar gehad en we hopen dat jullie onze verhalen met veel plezier gelezen hebben......We vinden het erg leuk om adviezen over de 23 landen te geven dus mocht je vragen hebben, let us now. Tot gauw allemaal!!

chau, adios, good bye, Tchau,tam biet

Gabry

Niet te vatten dat er bijna een jaar om is.......en wat hebben jullie veel meegemaakt! Ik zal het zeker missen om ´s morgens met een kopje koffie jullie verhalen te lezen.
Geniet nog van de laatste dagen en een goede vlucht terug!

Dikke kus

Maaike

Pfff... Wat gaat een jaar snel! Nog 2 nachtjes slapen, en dan mogen we jullie alweer verwelkomen in het prachtige Nederland! Hier was het vanmorgen nog steeds onder de nul toen ik op de fiets stapte, dus het zal qua temperatuur vast wel wennen worden voor jullie. Maar dat niet alleen, ik was gister nog in jullie appartementje, en ook dat is natuurlijk geen hotelkamer met uitzicht op het strand. Kortom, jullie zullen vast wel wat tijd nodig hebben om te wennen! Gelukkig zijn wij er om daarvoor te zorgen :-) See you Saturday!

jolanda

ik vind die statistieken en gemeenschappelijke delers wel een geweldige afsluiter van zo''n jaar over de wereld trekken!!
we zijn blij dat jullie vol met bijzondere indrukken en zondoorstoofd ons land weer komen verrijken.

willemijn

Volgens mij is het me nooit gelukt als eerste te reageren! En daar laat ik mijn statistiek bij. Even een domper voor jullie: het is hier nog geen zomer, mar helaas, ach, ach, barkoud. Dus geniet nog even met volle teugen daar!

Frea

Wat is dat jaar snel omgegaan!!Zo vieren we nog je afscheid en zo kom je al weer thuis...
Ik heb genoten van jullie verhalen en foto`s!!Ben ook blij dat jullie de site nog op actief laten staan, kan ik op zondagmorgen in alle rust alles nog eens bekijken en lezen,onder het genot v.e. kopje koffie!
Maar ben ook nieuwsgierig om op de site jullie thuiskomst en hoe jullie dat hebben ervaren, nog te lezen!!Hoort er toch ook bij????
En ja het is hier nog geen zomer....WELKOM THUIS!!!!!

Liefs Frea.

janneke

Prachtig, beetje statistiek hou ik wel van! Aan de ene kant heb ik het gevoel dat jullie net weg zijn, aan de andere kant duurde het veeel te lang. Vind het wel weer heel gezellig om jullie 'in nederland te hebben' :-) tot snel, kus

Jeannette

Siiri en Joost, wat jammer dat er een eind aan is gekomen aan jullie verhalen en foto's. Het was elke keer meegenieten vanuit de Amsterdamse stoel. Maar wat fijn dat jullie nu weer in levende lijve te omhelzen zijn. En dat met die slippers is best te doen met geitenwollen sokken met plastic zakjes er om heen, ha. Jullie zijn nu niet meer voor een gat te vangen, zal ik maar zeggen. Tot gauw. Hugs van ons allen.

Ellen

Om jullie alvast voor te bereiden een strak blauwe lucht, zacht windje, stralende zon.... dus je denkt 30 graden, maar nee, temperatuur is 3 graad en wij vinden het heerlijk ;-)... Het wordt even wennen. Ik dank jullie voor je gezellige, hartverwarmende, mooie verhalen. Ook al was ik er niet bij, ik reisde toch als een vlieg op jullie schouders mee! Dank je wel en WELKOM THUIS!!!! Knuffel,

Anna & Jim

Hey Sirri & Joost,
We vonden het erg gezellig met jullie in Laos en lezen met jaloezie elke keer de berichten op deze site :)
Nogmaals bedankt voor de Tarzan & Jane foto´s! We zijn sinds een week de uren film van ons reisje aan het bekijken en mochten er interessante stukken van jullie bij zijn dan sturen we het graag jullie kant op!
Groeten en fijne terugreis!

Thea

Van te voren had ik al het idee dat zo'n wereldreis niet alleen voor jullie leuk zou zijn...
Yes! Ook nog de hoofdprijs gewonnen! Wat heb ik een geluk...

Tjeerd

Wat hebben jullie nu het meest gemist?

Enid

Laat ik dan toch op het laatst een keertje hier een berichtje achterlaten. Ook wij hebben met veel plezier jullie reis gevolgd en genoten van zoveel mooie foto's van prachtige plekken waar wij nóóit zullen komen. Een goede thuisreis en thuiskomst gewenst. Dat het jullie allemaal goed moge bekomen.

Groetjes van ons

Heleanne

Sper leuk laatste verslag! Geniet van het weerzien met iedereen in Nederland, goede reis!

Liefs Heleanne

Wilrik

Jammer voor jullie, maar ik vind het gezellig dat jullie straks niet meer dan een "paar kilometertjes" van ons verwijderd zijn :-)

Tot heel binnenkort!