siirienjoost.reismee.nl

Beijing

lieve fans!

Nieuw stuk vanChina,Beijing.. de verwachtingen zijn hoog, zeer hoog! Helaas is soms het hebben van verwachtingen lastig, omdat het moeilijk is om ze waar te maken..Dat was waar we een beetje tegen aanliepen, misschien ook wel omdat we zo van Hongkong genoten hebben..

Maar, goed nieuws, nu we de foto's terug zien op groot scherm, zien we dat Beijing toch echt wel mooi is..

Misschien is reflectie soms niet voldoende en moet je eerst (letterlijk) afstand nemen voordat je de werkelijkheid ziet.. of is het gewoon de ruis weghalen.. (de duizenden aziaten die net als ons Beijing wilden bekijken)

nou genoeg zware kost.. hier het verslag van Beijing!

Bij aankomst op het vliegveld was het verschil direct duidelijk.. hier wordt het reizen iets lastiger..

Voordat je het land in mag, 2x paspoort controle ipv de standaard 1x.. de meneer van de douane keek een beetje nors (zacht uitgedrukt) maar tegen Siiri's vrolijke Ni Hao kon hij niet op.. opeens kwam er een glimlach te voorschijn en zelfs een ' nice to meet you!'

Het kopen van een trein kaartje was eenvoudig, de kaartjes machine sprak gewoon engels. Een plattegrond op het vliegveld gevonden en na de trein eenvoudig op de metro gestapt. Maar daarna werd het iets lastiger.. onze kaart was alleen engels, en jullie snappen hem natuurlijk al, niet alle straatnaambordjes waren tweetalig.. en de afstanden zijn enorm groot in Beijing.. groter dan we gewend waren, maar ja wat kun je eigenlijk ook anders verwachten van een stad met 10 miljoen inwoners. Waar normaal vragen ons de weg wijst, is vragen hier niet zo makkelijk..

De taalbarriere hadden we wel verwacht, maar de mensen vinden ons eng hier..zelfs onze chinees sprekende gadget durven ze niet te beluisteren.. dus we zijn op onszelf aangewezen.. na 2 uur zoeken heeft joost het hotel toch gevonden..

Een prachtig CHinees hotel waar de receptie manager wat engels met een zware tong spreekt, en een chinees accent niet te vergeten..

's avonds direct downtown ingegaan en werden we al overweldigd door het inmens grote Tian 'anmenplein, het plein van de Hemelse Vrede (foto even vergeten te plaatsen), dit is het grootste plein ter wereld.Het plein is 880 meter lang en 500 meter breed, er kunnenminstens een miljoen mensen op. Het plein geeft ook toegang tot de Forbidden city, vanuit hier bestuurden de Keizers in de Ming en Qing periode het rijk. De stad was verboden voor iedereen die niet iets met de keizers te maken had. Concubines, priesters en ambachtslieden om te voorzien in brood, kleding, artillerie etc hadden natuurlijk een eigen verblijf in de verboden stad. Voordat we naar binnen zijn gegaan hebben we onszelf wel 10x achter de oren gekrabt omdat het er zoo ontzettend druk was.. zie de foto's.. uiteindelijk viel het binnen nog enigzins mee omdat het zo'n grote stad is..

De dag erna hebben we een stadswandeling gemaakt door de hutons, dit zijn steegjes waar een aantal families in wonen en waar ze vaak ook hun werkplaats hebben.. dit is vaak nog erg eenvoudig. De wandeling bracht ons ook lans de Bell en Drum Torens, helaas waren deze dicht en hebben we ze niet vanbinnen kunnen bekijken.

Om de cultuur af te wisselen, hebben we ook een dagje dieren ingepland.. vooral om de panda in china te zien.. Toch echt een prachtig beest, over de dierentuin waren we iets minder te spreken.. er waren meer souvenirs winkeltjes/kermis attracties en snackstalletjes dan dieren te zien.. en ze zeggen dat er meer dan 10.000 dieren in de dierentuin aanwezig zijn. (mieren mee geteld of zegt dit iets over de souvenirstalletjes etc??)

Ons hoogte punt van onze tijd in Beijing is de CHinese muur..De bijna 6300km lange muur is op 60km van Beijing te bewonderen.. omdat sommige delen nogal, ehh toeristisch zijn geworden, hadden wij een rustig en niet gerestaureerd stukje uitgekozen.. alleen, halverwege kwamen we niet verder omdat niemand ons aan een vervolg bus kon helpen.. gelukkig kwam een vriendelijk chinees echtpaar ons te hulp en die hebben ons in een taxi gezet naar een ander stukje muur wat volgens hun ook mooi was.. Mutianyu is het dus geworden, na ons door de souvenirstalletjes met schreeuwende verkopers gewurmd te hebben zijn we ongeveer 400 treden omhoog geklommen.. dat waren we even niet meer gewend.. Maar het uitzicht maakt het meer dan waard!Het geeft zo'n bijzonder gevoel om over de muur te lopen en dat je ziet dat hij voor je uitkronkeld en op en af klimt.. Zie de foto's..

Het enige wat we nu nog kunnen zeggen is iets over het CHinese volk.. Waren we al wat gewend qua roggelen, spugen, hard praten en nagestaard te worden.. maar de CHinesen zijn overal heer en meester in.. helaas voor ons.. En oversteken op een zebrapad met groen licht is alsnog uitkijken voor je leven omdat roodlicht voor rechtafslaand verkeer blijkbaar groenlicht betekend.. En heerlijk dat er zoveel openbare toiletten in de stad aanwezig zijn (heb je toch echt nodig als je een hele dag van huis bent) en dat je je eigen toiletpapier moet meenemen is ook geen probleem.. maar naast elkaar in een grote ruimte zitten zonder deuren/ventilatie en een toiletpot/franstoilet is toch iets anders.. helemaal als ze andere dingen gaan doen als plassen.. haha

helaas overkomt het vooral Joost vaak dat naast hem poepende chinesen zitten.. hij heeft er al nachtmerries aan overgehouden!

ok genoeg voor nu over Beijing, we zijn vanochtend met de trein aangekomen in Xi'an..

13uur in een slaaptrein in China was verrassend rustig en comfortabel.. geen geroggel, gesnurk of geschreeuw.. we lagen in een 6 persoons open coupe en hadden gelukkig de bovenste bedden.. daardoor kon niemand ons zien liggen en hadden we het gevoel alsof we de enige waren in de trein! Dat we niet in bed konden zitten was geen probleem, voor de coupe waren 2 uitklapstoeltjes waar we onze gedroogde banaantjes en doppinda's konden nuttigen onder het genotvan een kaartspelletje.. de tijd vloog om!

Morgen staat het terracotta leger op het programma.. ook iets waar we ons erg op verheugen..

De eerste indrukken van Xi'an zijn veel beter dan Beijing, de mensen zijn super vriendelijk, spreken engels en de stad is ook plezierig.. Ook hier wonen 4.5 miljoen mensen maar dat merken we niet..

tot snel.. liefs van ons

ps voor de liefhebbers.. binnenkort gaan we de eerste foto series verwijderen om plaats te maken voor nieuwe.. dus, als je ze nog eens wilt inzien.. ik denk nog een weekje..

Karin

Wat jammer dat Beijing toch een beetje tegen is gevallen, maar wat mooi die Chinese muur! Geniet echt van jullie verhalen en foto's! Nu maar opzoek naar nieuw avontuur in Xi'an:)!'We mailen!!

X

willemijn

Jullie site is wel heel populair. Het lukt me steeds niet als eerste erop te staan. Wat een prachtig begin van jullie verhaal. Reflectie in de goede zin van het woord. Ga ik gebruiken.
Verder geniet ik van jullie leuke en oprecht eerlijke verhalen. Ga zo door!

Yo Glitter

Jeetje.de verhalen worden steeds leuker om te lezen.Humor,emotie,informatief,alles erop en eraan.
Dus jullie hebben nu fans.
Nog even en jullie richten ook een officiele site op voor jullie daadwerkelijke fanclub.
Vandaag gaat Marieke trouwen en gelukkig geen regen!
Gisteren met Glitter de laatste dag van de avondvierdaagse gelopen.We liepen op het laatst echt achter de brassband en de marrionetten.Toen voelde ik echt dat ik in een optocht liep en werd bekeken.......pfffff.
We zijn op het werk begonnen met 30%,dus bij deze iedereen is welkom!!(Expresso)Hoe kun je vrij poepen met een kudde chinezen naast je.........ach ja alles went!
Siiri,ik hou je weer op de hoogte met alles en een dikke kus hier uit Haren voor jullie.

Yo Glitter

Zaterdag weer Ned voetballen en balen..........ik moet alweer werken.Vanmiddag Duitsland,ook altijd vet om te kijken.GOALLLLLLLLLLLL

Marijke

Lieve mensen,
Nu heb ik nog steeds niets laten weten over Tokio! Ik zal snel aan mama vragen! China klinkt bijzonder en vol! Wanneer gaan jullie naar Japan? Zou natuurlijk leuk zijn als jullie er morgen waren want dan speelt Nederland tegen Japan:) genietze en kus!

Emke

Jee wat maken jullie een fantastische reis. Ik heb met veel plezier naar de foto's gekeken. En je verhaal gelezen, Vooral die diertjes die je allemaal kunt eten dat is echt griezelen moet er niet aandenken. Maar zo te zien eten jullie ze ook niet.
Als ik jullie zo zie ben ik echt wel jaloers. Maar gelukkig ga ik over een paar weekjes op vakantie. Blijf lekker in Nederland.
Dikke knuffel van Emke

Siiri

Hoi emke, zou je graag een mailtje sturen binnenkort maar ik heb je nieuwe email adres niet! Kun je hem mij sturen? Liefs Siiri