siirienjoost.reismee.nl

Hong Kong

Hongkong... waar moeten we beginnen..

stadstaat, poort van china, miljoenen stad, megapool, bruisend, veel neon, geuren uit alle hoeken en gaten, verdeeld over meerdere eilanden, mensen als mieren voor je en een briljante skyline.. alles is waar maar de stad is nog veel meer..

de afgelopen zeven dagen hebben wij gebruikt om een visa voor China aan te vragen en als intersectie punt tussen deel 1 en 2 van onze reis. Zuidoost Aziehebben we tot een prachtige herinnering in ons hart gesloten en een nieuw deurtje is geopend voor China en Japan!

Wat ons als eerste opviel dat ons energie pijl omhoog schoot, Hongkong zie en ruik je niet alleen, het gaat ook in je bloed zitten.. Je benen gaan harden lopen dan je wil omdat je alles wilt zien, niets wil missen, allemaal tegelijk. Veel hebben we gezien van de stad, er zijn niet veel atrracties, maar toch is het mogelijk om je hier een week te vermaken.

Victoria Peak, de toeristische topattractie, met een kabelbaantreintje omhoog de berg op, 542m.. We zijn intussen wel meer gewend maar ook hier was het uitzicht verbluffend.. Omdat Victoria peak op het hoofdeiland ligt (Hongkong Island) kun je de skyline zien van het vaste land, metname Kowloon. De ene na de andere skyscaper voor je.. Helaas zijn bij dit uitkijkpunt ook veel shoppingmalls gebouwd om de toerist te vermaken, want ons betreft was dit niet nodig geweest.. Dit uitzicht verkoopt zichzelf wel!

En Hongkong is de Shopping place to be! Nog nooit zoveel winkels gezien, alle merken ter wereld zijn hier bijna te vinden (heb Expresso wel gemist hier..)Vooral alle topmerken zijn goed vertegenwoordigd, geloof dat we wel 10-15x D&G, Gucci, Chanel, YSL etc gezien hebben, en dan staat er zelfs nog een rij mensen te wachten om naar binnen te kunnen.. waar halen ze het geld vandaan hebben wij veel gedacht. Natuurlijk zijn er ook voor mensen met minder budget (lees ons!!) vele marktjes te vinden, van ladies tot electronical goods, van flower tot bird en zelfs goldfish market!! Natuurlijk als eerste de goudvismarkt bezocht, want waar ter wereld zul je die tegenkomen.. Op deze markt vind je goudvissen (en andere kom/aquarium vissen) in alle soorten en maten..vissen met rode ponponnetjes aan hun wangen, met grote transparante wangzakken en rood met witte stippen.. we hebben onze ogen uitgekeken, soms vonden we het ook wel zielig want veel vissen zijn ready-to-go verpakt in plasiczakjes.. We zijn er maar vanuit gegaan (hoe goed gelovig??) dat ze 's avonds overgegoten werden in grote ruime aqaria waar ze weer heerlijk konden rond zwemmen!

Natuurlijk (dankje Veer) hebben we de 10.000 Buddha monastry gezocht, om bij de tempels te komen moet je eerst 400 traptreden op, welke aan beide kanten van de tree een 1.5m hoge buddha heeft staan. Alle natuurlijk verschillend, boven gekomen is de hoofdtempel waar je de daadwerkelijk 10.000 buddha ziet.. de wanden zijn volgepakt met kleine, glimmende, gouden,verlichte buddhas..super kitschy maar mooi. Om de hoofdtempel heen staan ook nog overal buddha's, kleinere tempels en 1 stupa. Na de lange tocht terug (waarom komen wij toch altijd op het heetst van de dag) hebben wij ons beloond met een heerlijk softijsje en hotdog van.. IKEA haha

Omdat Hongkong uit meerdere grote en vele kleine eilandjes bestaat, hebben ze een geweldig ferry systeem aangelegt. Voor HK$2.2 kun je de oversteek maken naar het hoofdeiland. Op maandag hebben hebben wij na de ferry de busgepakt (wederom spotgoedkoop) naar Repulse Bay en Stanley. Repulse bay is het mooiste strand dat Hongkong heeft gelegen in een baai. Omdat het strand de mooiste is komt er elke 10 minuten een nieuwe buslading Japanners, Koreanen, Chinezen, Taiwanezen of andere Aziaten aan om voor 10 minuten te poseren voor de zee, een boompje, elkaar of de lifeguard post.. Een prachtig tafereel om te aanschouwen, wij snappen het niet.. Waarom zou je, als je zo bang bent voor de zon en warmte, toch met je lange broek, gympen of hoge hakken MET sokken, je petje uitgedeeld door de busmaatschappij en je paraplu tegen de zon,toch een foto willen maken van iets dat bedoeld is voor warmte en genieten van de zon!? Misschien om te laten zien dat Aziaten een volk apart is??

Na zelf ook een bezichtiging te zijn geworden zijn we met de bus doorgereden naar Stanley. Stanley is een pitoresk plaatstje aan zee, waar de toerist en de expats niet te missen zijn.. Maar daarom wel terrassen aan zee, veel westers eten en ongestoord ronddwalen door de straten en markt. Bij terugkomst 's avonds hebben wij Symphony of lights aanschouwt,alle skyscrapers van Hongkong aan het watergelegen worden vanaf 20.00 uur gecomplimenteerd door een geweldige lichtshow. Regenboogkleuren, alleen de buitenkant elke verdieping een eigen kleur.. zie de foto's die zeggen meer dan woorden.

Nou rest ons alleen nog te beschrijven hoe wij deze week zijn begonnen..

We hadden al gelezen dat de grondprijzen in Hongkong duur waren en dat daarom de hotelkamers zowel klein (tergrote van een kleine dameskledingkast) en duur zijn....

En met Joost's afmeting is dat natuurlijk een probleem..Wel een hele middag zijn wij bezig geweest met het aflopen van hotels om een passende kamer te vinden.. sommige van de kamers die wij gezien hebben waren echt niet groter dan een klein aziatisch eenpersoonsbed.. dus 0.8mx1.5m..haha en dat voor tweepersonen. We zijn uiteindelijk zeer tervreden met onze keuze.. een tweepersoonsbed waar alleen onze voeten uitsteken en een badkamer van 0.9mx0.8m (wel 2mhoog!!)waar de douchekop recht boven de wc hangt en als je op het toilet zit een beetje naar rechts wordt gedrukt omdat anders de wasbak niet meer in de badkamer past. Maar alles superschoon, dus wij hadden niets te klagen!

Nu vanochtend ons Chinees visa opgehaald en nu op naar Beijing!

Reacties

Reacties

Tjeerd en Thea

Joost en Siiri, wat hebben jullie je verblijf in Hong Kong prachtig beschreven! Als we het goed begrijpen hebben jullie vanaf nu een huisdier? Jammer dat jullie niet in Nederland waren de afgelopen week, had je mooi op de Partij voor de Dieren kunnen stemmen!

maartje

Siiri, heb je dan eindelijk toegegeven aan kleding kopen op de martk:P en Joost jij had beter je eigen bedje kunnen meenemen..wat slaapt die ontzettend lekker..:p Nee flauwe grappen hoor van mij, prachtig hoe jullie alles omschreven hebben! Jullie voelen je zeker als reuzen bij die kleine mensjes daar?

Nou, ik ga even weer mijn dagelijkse sleur in:p en Joost ik zal morgen aan je denken als ik sta te feesten van Defqon. Jammer dat ik jou daar moet missen!

Dikke kus en veel liefssss

maartje

op defqon bedoel ik, haha;)

Frea

O wat heerlijk weer zo`n reisverslag!

En wat mooi omschreven!Ik lees het altijd meerdere
keren achter elkaar omdat ik de eerste keer gewoon veel te vlug lees....
Zo nieuwsgierig ben ik naar het verhaal!!
Jullie hebben het goed naar je zin, maar ervaren jullie het ook als een culturele omslag of valt dat mee?

Liefs Frea.

Dennis (van Marielle.. :)

Aaahhhh, wat super om al jullie verhalen te lezen!!!

Klinkt echt zo lekker om elke dag weer iets nieuws te zien, voelen, horen, ruiken en ontdekken! Ik wil ook weer!!!

Geniet er van!!!

Yo Glitter

Ik zit weer helemaal in mijn boek en lees het met veel overgave.
Prachtig en bijna zou je zeggen dat ik door mijn laptop de ervaringen ruik en de sfeer proef.
Lekker dat de kamer netjes was dan slaap je toch een stuk rustiger.
Twee blonde hoofdjes tussen al die krioelende mensen,maar zeker weten zijn er ook net als ik Chinezen die hun haar blond verven????????????
Hier is alles goed en het weer schommelt.
Straks heeft Anai haar balletoptreden.
Neem een pak zakdoekjes mee.Ben nu al trots en emotioneel.Al die lieve meisjes.
Mars gaat ook mee en mijn moeder was even vergeten dat ze in Aruba zit.Is gisteren vertrokken en vannacht aangekomen.Aruba staat weer op zijn kop dat Joran heeft bekend.Mijn zusje belde gisteren en alles wordt opnieuw beleeft.
Ik ben in New York in China Town geweest,net iets kleiner als Hongkong.Pffff
Maar heb wel daardoor meer een indruk. Siirri wat zou ik graag even met jullie een dagje mee willen.
De mensen,het geloof en cultuur,style,huizen,en ja het is een apart volk met eigenzinnigheden.
Maar geloof mij en dat weten jullie....... hier ook!!!!!!!!!
Ik ga zo Mars ophalen.
Hij heeft het enorm druk op zijn werk ,examens op school,open dag etc......Niet veel gezien deze week,moest ook `s avonds werken.Maar vanmiddag mag hij mee naar Glitter kijken,yeahhhh,gezellig.
Lieverds ,ik zou graag even een weekje komen.
Gisteren een staatslot gekocht,7.50 gewoonen.
Dit is niet genoeg he?Jammer ,misschien een volgende keer.Je weet het nooit!!Dikke kussssssssssss van Yo en Glitter.

Yo Glitter

Gisteren op twee ramen de nederlandse vlag opgehangen en beesie`s van de A.H.Vlaggen had ik van Emke ,maar ik wil niet teveel.De vlaggetjeslijn hang ik op mijn buitenplaats.
Baal als een stekker dat ik de eerste wedstrijd niet kan zien.
Gabry is net als ik succerminded en Emke niet zo.Maar maandag maar een radio op het werk en kijken wie een tv heeft en in het oranje!
Aan ons denken en dan gaan we zeker winnen.Hup Holland Hup.Toedeliedokie,xxxxxxxx

Janneke en Eelke

Hey lieve siiri en joost, wat geweldig dat jullie steeds weer zulke super dagen hebben! En wat een afwisseling! Ben benieuwd naar de regenboogfoto. Hier alles goed, nelson durft al langere periodes naar buiten, huis bijna helemaal klaar met opknappen. Helemaal goed!liefs!!!!

Ellen

Jeetje, voor ons staat de tijd wel eens stil.. maar voor jullie?!? Jullie zitten in een wereldse stroomversnelling waarbij je de hele wereld proeft, ruikt, voelt en jullie brengen dit alles over met jullie heerlijke epistels. Zo sterk zelf dat ik mezelf waan op die regenboog van de skyline van Hong Kong, dat ik mezelf zie wurmen in zo'n kamertje en dat ik zo'n (h)eerlijk IKEA ijsje eet in haha HK.. Niet te geloven..
Wij hebben een periode van debatteren achter de rug, een beroerde uitslag voor mij als SP-er ;-(, maar ik heb geleerd na regen komt zonneschijn... Over 4 jaar hebben we weer een nieuwe keuze! We staan aan de vooravond van ons nationale spelletje, Bergen wordt steeds meer oranje.. Ongelovelijk om te zien hoe gek we elkaar kunnen maken met beessies, gompies, wuppies.. Ik heb niet zoveel met voetbal, maar naast een beessie houd ik wel van een feesie!
Volgende week gezellig met Mark, Harma, Isolde bij je moeder... Aspergus mee van de Brabantse wal. Hopelijk komen Nien en Gerrit ook!
Geniet van de dag en ik ga Ohnosan waarschuwen dat jullie eraan komen!
Dikke knuf,
Ellen

Pieter M

Gast! (en Siiri uiteraard)

van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! En wat een verhalen! Tof en heerlijk, ik wil ook op wereldreis!!!!

Krijg je ook nog wat van het WK mee? Succes met de reis!

Thea

Je zult je verjaardag kunnen vieren in Beijing... wie wil dat nou niet? Een Chinese rijststafel voor 2 personen!

Andre en Josien

Ha joost en Siri klinkt allemaal top!!!!

Van Harte met je verjaardag Joost. enjoy the time of your life!!!!!!!!! en geniet optimaal!!!!

En tjause eten he (dumpling)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!