siirienjoost.reismee.nl

De bussen in Laos

Mocht je bepaalde verwachtingen van Laos hebben, zorg ervoor dat je ze snel vergeet en laat alles rustig op je af komen. Wij wisten niet zo goed wat we van Laos moesten verwachten en uiteindelijk heeft dat goed uitgepakt. Wat een mooi land en wat een vriendelijke mensen. We hadden van mensen gehoord dat vooral het vervoer leuk zou worden. Samen met de plaatselijke kinderboerderij in de bus zitten, dus daar hoopten we op. We hebben inmiddels ervaren hoe het is om met kippen in de bus te zitten! Sowieso is het vervoer in Laos iets waar veel over te schrijven valt. Het begon voor ons al met de reis van Vietnam naar Laos. De grensovergang die we gepasseerd zijn is nog niet zo lang open en bestaat uit niet meer dan twee hokjes. De hokjes staan op een berg en je kan er komen via een zandpad. Het stuk aan de Vietnam kant. Is goed begaanbaar, maar het stuk aan de Laos kant is dramatisch. Welgeteld 77 kilometer zandpad waar we over moesten. Gelukkig vertelden ze ons eerst dat er gevaar was voor vallende rotsen en dat er gigantische gaten konden zijn, maar de chauffuer wist daar goed mee om te gaan zei hij. De reis duurde vooral lang en de bus was nogal van slechte kwaliteit maar dat mocht de pret niet deren. We hadden inmiddels een groepje mede reizigers om ons heen verzameld wat ervoor zorgde dat de tijd wat sneller ging. Uiteindelijk hebben we tot in vientane met dezelfde groep gereisd. Aangekomen in het dorpje Muang Khua werden we geconfronteerd met hetgeen wat we onderweg veel zagen. Kleine houten huisjes op palen aan een riviertje, weinig voorzieningen, redelijk wat afval(vervuiling) en erg vriendelijk Laotianen. Nadat we in het eerste guesthouse werden geconfronteerd met smerige bedden en een raar beest (kruising tussen een grote tor en Schorpioen) hadden we besloten om naar de volgende grote plaats te gaan. We hadden die dag al zo'n 9 uur in de bus gezeten dus die extra 5 uur kon er ook nog wel bij. En toen gebeurde het, in een bus die al vol zat met mensen, groente en zakken rijst kwam er 1 kip bij. Gelukkig zat hij in een mandje en liep hij niet vrij rond. En het mooi was ook nog dat degene die reed rijles kreeg,dit hoefde je in Nederland niet te proberen.Ondanks dat de faciliteiten in Laos erg slecht zijn blijven de mensen erg vriendelijk zodat je dat slechte al weer snel vergeet. Uiteindelijk hebben we drie dagen over de reis gedaan van Sapa(Vietnam) naar Luang Prabang(Laos).

In Laos heb je weinig cultuur, maar vooral veel mooie natuur. In Luang Prabang zijn met hetzelfde groepje reizigers naar prachtige watervallen geweest. Ondanks de bloedzuigers hebben we kunnen zwemmen en was de natuur overweldigend. Verder hebben we in Luang Prabang niet veel gedaan. We hebben ons vooral bezig gehouden met op het terras zitten, buckets en beer lao lao drinken en we zijn tot diep in de nacht op stap geweest. Na Luang Prabang hebben we Vang Vien aangedaan wat vooral bekend staat om het 'tuben'(lees speeltuin voor dronken backpackers) het is een heel goed idee, maar het publiek wat hier op af komt....Hier hebben wij dus niet aan meegedaan. We hebben eigenlijk hetzelfde gedaan als in Luang Prabang, en dat was niet zoveel:-)

Na een paar dagen Vang Vien zijn we richting Vientane gegaan, hoofdstad van Laos. Deze stad vonden we niet echt de moeite waard om heel lang te bezoeken, dus uiteindelijk 1 dag gebleven. We merkten dat we niet heel veel bezocht of gedaan hadden in Laos. Wel hebben we veel in bussen en boten gezeten waardoor we veel prachtige natuur hebben gezien. Ook hebben we veel nieuwe mensen leren kennen, wat erg gezellig was. Deze twee dingen vonden wij erg leuk en zo is onze week Laos toch wel erg leuk geworden.Op dit moment zitten we in Bangkok te wachten op onze vlucht naar Hong Kong(3 juni). Na drie maanden reizen zit het deel zuid-oost Azië erop en gaan we naar heel iets anders. Gelukkig hebben we er erg veel zin
in en zijn we benieuwd of we veel verschillen gaan merken. We zullen zeven dagen in Hong Kong blijven en vervolgens achttien dagen door een deel(rond Beijing) van China gaan reizen. Na China volgt Tokyo, waar we erg naar uitkijken. Conclusie, we vermaken ons prima, het is nog steeds erg lekker weer(bij jullie nu ook toch?) en hebben nog genoeg te doen!!!

Josien

;-) dan val ik toch onder de doelgroep..alcohol in Vang Vieng haha!!
Volop genieten he?
Hebben jullie ook genoten van de vele Friends afleveringen daar?
Keep in contact! en leuk om de foto's allemaal te zien! Ik wil alle 1000 rijstvelden foto's graag zien!
dikke kus jos

Reactie op Josien

Dat wij niet getubed hebben betekend niet dat wij geen alcohol gedronken hebben.. Integendeel
we doen nu een alcohol vrije week/ dag haha

Siiri en Joost

Lisanne

Hoi schatjes, wat weer een super verhaal zeg.. Ik kan niet wachten totdat wij weer met ons rugtasje naar Indonesie vliegen, helaas maar voor drie weken, haha.. Ik ga nu nog even foto's kijken, mag wel even pauze op het werk :P Goede reis naar Hong Kong en houd ons op de hoogte. Vanaf 12 juni kan ik weer pingen :) xxx

jolanda

ik las net allerlei reacties doorlezend dat je ook een apenroute slingerend door de jungle had kunnen doen of is dat ''tuben'' ; lijkt me lastig met te veel bier in je kraag....

Heleanne

En ik sluit me volledig bij Josien aan.....;)

willemijn

Bedankt voor die aardige verjaardagswens. En ja, het is hier ook mooi weer. Ik doe net of ik lang doorwerk achter mijn computer op de hanze, maar ik zit gewoon lekker jullie verhalen te lezen. Hebben jullie ook een foto van die kruising van tor en schorpioen? Klinkt biologisch zeer interessant!

Tjeerd en Thea

Een spannend vervolg van jullie reis. Zijn jullie inmiddels weer met z'n tweeën? Dat zal eerst wel weer even wennen zijn.
Een goede vlucht richting Hongkong!

? = liefs (in het Chinees)

Tjeerd en Thea

Helaas, Chinese tekens kent de computer niet.
Nou dan maar gewoon in het Nederlands

LIEFS

Gabry

Hey Siiri & Joost,

Super dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben!
En juist als je niets verwacht kan het alleen maar meevallen..;)
Nu Hong Kong aan de beurt......wow....geniet er maar lekker van.
Zoals het nu lijkt is de zomer hier ook begonnen, slippers mogen eindelijk uit de kast komen!

Kan niet wachten op de foto's van Hong Kong.

Liefs Gabry.

Anna & Jim (medereizigers in de kippenbus)

Mooi beschreven verhaal van de reis van Sa Pa naar Luang Prabang! Het waren gezellige dagen in Laos! Vandaag vertrekt jullie vlucht naar Hong Kong en houdt het avontuur in ZO-Azie op. Wij zitten tot 8 juni op Phuket bij te komen van al het reizen en dan back home. We wensen jullie veel plezier bij de rest van jullie trip!
X

Janneke

Wat klinkt het heerlijk!!! 3 maanden....en wat hebben jullie al veel beleefd, niet te geloven! Ik moet even gaan opschieten, naar het werk (kunnen jullie weer even glimlachen, reizigers!)
Heel veel liefs!!

Wilrik

Hey!

Leuk om te lezen dat jullie nu weer langs plaatsen trekken waar ik ook geweest ben...en ja ik was ook "het" publiek dat daar op afkwam in Vang Vieng...ik heb me best vermaakt daar :-)

Grtn,

Wilrik