siirienjoost.reismee.nl

2,5 week Vietnam

Na vier mooie en leuke weken Vietnam komt er ook aan dit land een einde en zullen wij verder moeten gaan met onze reis. De reis, die nu al meer dan geslaagd is, heeft voor ons nog zoveel te bieden en dat zorgt ervoor dat wij met opgeheven hoofd dit land kunnen verlaten. Het idee dat er nog zoveel leuks gaat komen maakt ons hongerig naar iets nieuws. Op het moment van schrijven zitten we in Sapa, een prachtig bergdorpje in het noorden van Vietnam. Dit bergdorpje staat er bekend
om dat de stammen nog zo leven zoals ze dat vroeger deden. Alhoewel Sapa wel heel erg toeristisch is, is het mooi om te zien hoe deze bergvolkeren alles uit de kast halen om jou iets te verkopen. Uiteraard antwoorden wij steeds dat het niet in onze tas past, terwijl hetgeen wat ze aanbieden echt prachtig is. In Sapa zijn wij vooral om te relaxen en de omgeving te verkennen. Wij hebben al een prachtige tocht gemaakt per scooter door de prachtige berglandschappen. Zie foto's voor de mooie uitzichten.

Tussen het vorige verhaal en Sapa hebben we veel gedaan, gezien en ervaren van Vietnam. Wat ons vooral zal bijblijven zijn de verschillen in vietnam. De Vietnamezen spreken over noord en zuid wat een verschil is, wij delen het op in noord, midden en zuid. In de afgelopen 2,5 week zijn we door het midden en het noorden gegaan. In het midden hebben we de plaatsen Nha Trang, Hoi An en Hue aangedaan en in het noorden Hanoi, Cat Ba en Sapa. Nha Trang, Hoi An en Hue zijn drie plaatsen die allemaal hun eigen specialiteit hebben. In Nha Trang heb je vooral veel strand, drie keer raden wat wij gedaan hebben! Naast het strand heeft de plaats niks anders te bieden. De plaats Hoi An staat vooral bekend om zijn kleermakers. Hier kan je alles laten maken wat je wilt. Je kan het zo gek niet bedenken en ze maken het. Maar, we hebben ons prima ingehouden en we hebben gedacht aan het budget. Wel hebben we fietsen gehuurd en een prachtige tocht om Hoi An heengefietst. Hue is een stad wat iets meer cultuur heeft. We hebben daar langs de oude stadsmuren gelopen om een goed zicht te krijgen op het oude koningklijke paleis. Ook bevond zich hier de paarse verboden stad, ooit was het een stukje waar de keizers konden bidden en nu niet meer dan een paar stenen. De stad hue en omgeving leende zich ook weer prima uit voor een fietstocht.

Vanaf Hue zijn we met een slaapbus richting Hanoi gegaan. De slaapbus is echt een ervaring opzich. Een grote bus met slaapbedden waar je opzich prima kan slapen als je benen niet lang zijn. De bus bracht ons in 12 uur naar Hanoi, de hoofstad van Vietnam. Deze hoofdstad leek ons niet erg leuk en we zijn dezelfde dag doorgegaan naar Cat Ba island. Dit eiland geldt als vertrekpunt naar de limestone rotsen van Halong bay. De meeste mensen gaan via Halong city hierheen, maar we hadden zulke slechte verhalen(veel toeristen, afzetprijzen, slechte tourtjes) daarover gehoord dat wij de meer locale route namen. Ondanks dat de reis wat langer duurde maakte de natuur een hoop goed. Aangekomen op plaats van bestemming bleek dat we een goede keus hadden gemaakt. Veel minder toeristen en een prachtig eiland met evenzoveel mooie natuur. Hier werden wel veel tourtjes aangeboden om met een boot de zee op te gaan, maar bij veel van deze dagtours ga je dingen doen die totaal niet interessant zijn en te toeristisch. Wij wilden gewoon de zee op met een boot en de limestone rotsen bekijken, welke uit de zee komen. Aangezien de haven vol lag met vissersboten hadden wij bedacht dat er vast wel een kapitein was die voor een paar honderdduizend Vietnamese dong ons twee uurtjes wilde rondvaren. Zo gezegt zo gedaan en nog geen dertig minuten later zaten we op zee. Alhoewel de kapitein geen woord Engels sprak hebben we een erg leuke tocht gehad. Op dag twee in Cat Ba hebben we een scooter gehuurd en zijn we het nationaal park gaan bekijken. Het hele eiland is zo'n beetje het park dus we hebben een rondje eiland gedaan. De natuur is echt prachtig en we moesten ook elke keer stoppen om foto's te maken. Veel meer tijd dan drie dagen hoef je ook niet in Cat Ba te besteden omdat er verder niet veel te doen is. Na Cat Ba zijn we weer richting Hanoi gegaan om daar na één dag richting Sapa te gaan. De tocht naar Sapa is een lange en we hebben er ook twee dagen over gedaan. Op de eerste dag reis je zo'n negen uur en overnacht je in Lao cai. Dit is de grensplaats met China en we konden dus China zien, maar zijn er niet geweest. Dit land bewaren we voor later als we in Beijing zijn. Op dag twee van de reis hoef je nog maar een uurtje met de bus en je bent in Sapa.

Na Sapa gaan we richting Dien Bien Phu om de grens over te steken met Laos. Wat we in Laos gaan doen is ons nog niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat we niet meer naar het noorden van Thailand gaan, vanwege de onrust in het land. De president van Thailand geeft aan dat het allemaal beter zal gaan de komende weken, maar wij hebben hier nog niet helemaal vertrouwen in. Onze volgende vlucht stond gepland op zestien juni naar Hong Kong vanaf Bangkok. Deze vlucht gaan we vervroegen naar begin juni zodat we Thailand alleen in gaan voor het vliegveld. De tijd(twee weken) die we dan over hebben gaan we besteden in China, wat ook niet verkeerd is! Eerst nog twee weken Laos voor dat we gaan, wij houden jullie op de hoogte!

P.s. tips over China(vooral Beijing e.o.) zijn zeer welkom.

Marijke

Lieve reizigers, wauw wat gaaf allemaal! En goed dat jullie blijven genieten natuurlijk. Thailand is hier elke dag uitgebreid in het nieuws, maar niet meer op de voorpagina. Rust keert weer in Bangkok luidt de kop vandaag op pagina 17, maar of dat echt zo is.....
Veel plezier in Laos, mensen die er geweest zijn vertellen mij altijd dat je er prima kan luieren!

Hier in Groningen alles prima de zon schijnt vrolijk en dat slaat over op de mens! Liefs

Heleanne

Hi! klinkt goed. Laos is prachtig luang prabang vinden jullie vast heerlijk en mooi. Wat ook super is om te doen is the gibbon experience. kijk maar eens op de website : http://gibbonexperience.org/ je slaapt dan in boomhutten en kan via een kabel netwerk als apen door het oerwoud "gliden" vond ik echt 1 van de tofste dingen. Je moet wel echt boeken want er mogen maar 10 mensen per dag het natuur gebied in en je blijft dat 2 nachten in boomhutten slapen. Je kan het ook op youtube intypen en bekijken. Mochten jullie het gaan doen kies dan vooral niet voor de waterfall optie want dat is heel veel extra wandelen en veel minder met de kabels :) Geniet van het mooie land!

XX Hele

Thea

Wat een genot om al die foto's door te kijken. Zo krijg ik een idee hoe het er uitziet. De kleurrijke kleding van de mensen in Sapa spreekt me wel aan. En dan die kindjes...
prachtige foto's!

Irma

Hey Joost en Siiri,

wat een avontuur zeg!! Heel wat anders dan the USA, haha. Mooie foto's. Geniet er van en voorzichtig.

Gr. Irma

Joris

Heey, wat een onwijs veel foto's zeg, elke dag hoor je er wat over dat er weer wat aan de hand is in bangkok ik hoop dat jullie dan ook een goeie reizen hebben dat het weer eens wat rustge word dan nu. Joost en Sirri heel veel plezier in china en in laos.

En jaah wat heel leuk is in china dat is natuurlijke met 'oud en nieuwe' dus geen vuurwerk voor jullie nu.

nogmaals heel veel plezier en heel veel liefs Joris en Marjan

Frea

Prachtig weer zo`n verhaal!!
En wat een foto`s!!
Jullie hebben mijn avond in de war gestuurd;had andere dingen te doen,maar ik kon niet wachten om jullie verhaal weer te lezen en alle foto`s te bekijken!!
Tips over China; zie je mailadres!

Mariel

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik stikjaloers ben! De rijstevelden, de uitzichten, de mensen.. en voornamelijk het ongelooflijk relaxte gevoel dat jullie naar mijn idee hebben, zo blijkt uit jullie verhaal. Wow!! Geniet er van! Liefs

jecsy

Lieve Siiri en Joost, Wat een heerlijke verhalen allemaal. En jullie worden al echte reizigers, zoals jullie de locale route namen en gewoon een bootje uit de haven ritselden. Ik ben trots op jullie. Heel veel plezier in Laos en inderdaad de voelsprieten uit in BKK.

dikke kus van jecsy

willemijn

Zo grappig, een ex-collega van me reist ook door vietnam, ik zie gewoon dezelfde landschappen voorbij komen. Prachtig allemaal. Jullie zien er erg relaxed uit.

Emke

Hoi zo eindelijk weer eens tijd om jullie reis verslag weer eens te lezen.
Wat maken jullie veel mee, ben wel een beetje jaloers.
Leuk om al je verhalen door te lezen en de foto,s te bekijken.Heb je echt wel een avond voor nodig. Hier is ook alles goed geniet volop van mijn nieuwe huisje. Kijk uit naar het volgende reisverslag. Dikke knuf Emke