siirienjoost.reismee.nl

Vietnam, een verademing..

Na een supervlotte grensovergang, we hadden een bus geboekt van Phom Penh naar Saigon waardoor je zelf alleen maar 4xin en uitde bus hoeft te stappen omdat de bus 'host' met de paspoorten door de douane gaat.. wij hoefden alleen maar te reageren op Silli Woten Jost Kelr en onze bagage door de scanner te halen! piece of cake dus..

Aangekomen in Ho Chi Minh merk je direct het verschil met een hoofdstad in Cambodja en ooit een hoofdstad geweest in Vietnam. Dit is echt een hoofdstad en veel meer ontwikkeld dan Cambodja. Waar je ook direct mee geconfronteerd wordt zijn de 6miljoen!! scooters en motoren die overal langs je komen scheuren.. Op 8 miljoen inwoner wordt het terecht ook wel motor kingdom genoemd. Oversteken is dus gewoon stapje voor stapje en vooral niet te veel om je heen kijken..haha

Na allereest de stad verkend te hebben, vooral vele meters gelopen omdat we gek werden van de motorbikes die met ons een tripje wilden maken, zijn we terecht gekomen bij de jade emperor pagoda. Dit chinese heiligdom was goed verscholen op een met bomen overgroeid binnenplaatsje. Binnenin zijn grote helden uit zowel het boedisme en het taoismenagemaakt van papier mache.. Vooral bijzonder omdat vele grote lange snorren hebben vergelijkbaar met de disneyilm Mulan.(sorry, heb mijn camera nu niet bij me dus foto's houden jullie nog tegoed). Ook hebben we de Notre dame gezien, ja die hebben zehier ook, hetpostkantoor en vele marktjes..We waren opweg naar hetWar remnants museum maar dat bleek gesloten te zijn.. Dus lekkerlangs Saigon river gelopen.

De volgende dag hebben wede Cao Dai tempel bezocht,echt een bijzonder exemplaar. Mede doordathet voor een voor ons onbekend geloof is, het Cao dai. Ditis een religie diepas in 1926is ontstaan. Vietnamezen zien dit als de oplossing om de wereldleefbaarder temaken. Het geloof is een mix van elementen uit het Christendom, het Boeddhisme, Confusianisme, Hindoeïsme, Taoïsme en de Islam. Ze gelovenin dat er 1 god is die vooriedereen hetzelfde is. Daardoorzijn ergeen religieuze verschillen en kan iedereen samen door 1 deur! Mooi gevonden. vierkeer per dag hebben ze eendienst, om 6 am, 6 pm en 12 'smiddags en 12 u 's avonds. Wijhebben de middag mis gezien die voor iedereen open is. Het is een heel kleurig geheel om te zien omdatde drie hoofdgeloven worden verbeeld in drie kleuren, geel rood en blauw. De kleur van de kleding van de priesters geeft aan welke religie ze vooral vertegenwoordigen. Geel symboliseert het Boeddhisme, roodhet Confucianisme en blauwhet Taoïsme. Witte kleding wordt gedragen door de studenten. Ook de tempel is prachtig versierd aan de binnen en buitenkant, en aan alle kanten is het devine eye te zien. Het symbool van het geloof.

's middags hebben we de Cu Chi tunnels bezocht. De tunnels vormen een netwerk van ongeveer 250km aan ondergrondse tunnels. De tunnels zijn door de vietconggebouwd omzich te beschermen tegen de amerikanen die het land in waren gekomen. De Vietcong waren bang dat de amerikanen, net als de fransen eerder, al hun bezittingen inbeslag wilden nemen. Om zich hiertegen tegen te weren zijn de tunnels gebouwd op 3 leefniveaus. In het eerste niveau waren de keukens,een ziekenhuis en een gemeenschappelijke ruimte, het tweede niveau werd gebruikt om zieken uit te laten zieken zonder dat iedereen besmet werd en op het derde niveau werd gebruikt als vluchtweg naar de rivier. In het stelsel is ook een waterput en meerdere luchtpijpen om voldoende zuurstof ondergrond te krijgen. De buitenkant van de pijp werd verstopt in een nagemaakte termietenheuvel. Om ongemerkt te kunnen koken werden naast de keuken nog 4 filterende kamers gebouwd zodat er zo min mogelijk rook buiten zou komen en kookten ze altijd alleen in de ochtend. De amerikanen zagen daardoor wel iets rook maar dachten dat het ochtendmist was. Er waren meerdere ingangen die beveiligd waren met de meest ingenieuze vallen. De tunnels werden zo smal mogelijk gebouwd zodat ze stevig waren tijdens bombardementen en omdat de 'dikke' amerikanen er niet in konden!de tunnels zijn 1.2m hoog en 0.8m breed. Ook wij hebben het leven in een tunnel kunnen ervaren. Siiri heeft in een ingang van 20*25 gestaan, het paste maar net.. en we hebben 20m gebukt onder de grond gelopen in het pikke donker.. best benauwend. Als jullie denken dat is knap.. ze hebben de tunnels wel een beetje aangepast aan de westerse toerist, maar wij hebben er weinig van gemerkt, Joost zat klem met zijn ruhzak op!

De afgelopen dagenhebben wij ons vermaakt in Mui Ne, een oud vissersdorpje aan de kust. Er is naast de vissaus productie en gele en rode zandduinen weinig anders te beleven dan het strand.. heerlijk even bijkomen en bij bruinen..

Natuurlijk hebben wij de zandduinen ook bezocht, per jeep.. Het is echt een heel bizar landschap,plotseling zit je midden in een gele of rode woestijn! Echt prachtig om de enorme zandduinen te zien en er als een gek doorheen te rennen.. We wilden graag een sleetje huren omdat we hadden gelezen dat dat de moeite waard was maar we zagen al snel dat iedereen boven aan de duin bleef hangen.. dat hebben we dus maar niet geprobeerd.. enorm uitgedroogd hebben we laten een verkwikkende duik genomen in het zwembad bij ons huisje.. wat is het hier toch heerlijk!

Vandaag hebben we de 4uur durende rit naar Dalat gemaakt.. Dalat is een dorpje op 1500m gelegen in het centraal hoogland. Bij aankomst hebben we regen en is direct het temperatuur verschil te voelen.. brr Maar een spijkerbroek, gympen en een fleece maken het heerlijk aangenaam vertoeven hier.. morgen gaan we kijken of we met motor + bestuurder de omgeving kunnen verkennen..

Kortom Vietnam is een land met vele gezichten! Wij houden nu al van het land en zijn vriendelijke en ook eerlijke bevolking! Echt een aanrader voor iedereen die niet weet waar ze deze zomer heen willen gaan..

tot later! liefs

Gabry

Dat klinkt super!!! Vietnam staat ook bovenaan mijn verlanglijst, lijkt me geweldig!
Genieten jullie nog maar even, hier is het koud met 10 graden....brrr.

Liefs Gabry.

Marielle

Hee luitjes!!! Dat klinkt super goed! Heerlijk dat jullie zo enthousiast zijn over Vietnam.. wie weet wordt het wel de vakantiebestemming van deze zomer! Lijkt me top! Have fun! En geniet van alles, vanuit je tenen! :D Liefs, Mariel

Gerrit & Nina

Spannende verhalen allemaal, vooral van de Cu Chi Tunnels! Haha we zagen het beeld al voor ons van "Joost die vast zit in een tunnel met z'n rugzak".
Dit lijkt ons wel een leuke land voor een volgende vakantie....Heel erg benieuwd ook naar de foto's van de rode en gele zandduinen!
Wij hebben ook een avontuur meegemaakt vandaag: Mario die opeens weg was!! Zat hij helemaal beneden in de bosjes bij een andere kat.. Hoe hij nou helemaal beneden is gekomen is voor ons een raadsel! Toch maar een cameraatje om zijn nekje hangen...XXX ons

Ellen

Haha, ik wist het niet, maar ik ben dus Cao Daiaan, geloven in een God, die alles aan biedt en iedereen kan door dezelfde deur.. Wat een geweldige ervaringen voor jullie. En die woestijnen.. ik wist niet dat ze die ook hadden in Vietnam.. In Dubai heb ik al die kleuren ontdekt van het zand, daar hebben ze van die leuke kleine zandtekeningetjes met de 7 kleuren.. Het klinkt alsof jullie verliefd zijn op dit nieuwe land.. Heerlijk!
Hier in het zuiden van nederland regent het al de hele dag.. in wouw heb ik samen met eva een heleboel petuniaatjes gekocht voor 30 ct het stuk.. Haha is dat leuk shoppen...!
Geniet er maar lekker van en de rest gaat via hotmail.. ;-)
dikke knuf voor jullie beidjes !

Frea

Zo, luitjes,dit zijn positieve berichten!!Huisje met zwembad .....hier zitten we in de stromende regen
en koud dat het is.En Joost, Twente is vandaag kampioen geworden.
Liefs Frea.

Karin

Genoten van jullie verhaal:)! Ik wil ook naar vietnam;) hihi!Vol verwachting wachten op de foto's!

XXX

Karin

En dat stuurde ik net te vroeg, want zie dat er nieuwe foto's opstaan!

janneke

Prachtige verhalen, bedankt voor de tip! We hebben net al vakantie geboekt, uiteindelijk naar Portugal, maar voor een volgende....PS: Ajax heeft beker gewonnen. Liefs!!!!

willemijn en rudie

wij zijn net terug van 500 km fietsen langs de Weser, vrij koud, soms regen, maar toch erg leuk. Wat een andere wereld lezen bij jullie. geweldig!