siirienjoost.reismee.nl

Hoogte en dieptepunten

Het is alweer twee weken geleden dat we een verhaal op onze website hebben gezet. In de afgelopen twee weken hebben we veel dingen gezien en gedaan, maar ook de nadelige kant van het reizen ervaren. Nadat we twee weken geleden met een bus van Bangkok naar Khorat waren gegaan verliep het allemaal anders dan we hadden gedacht. Volgens de beschrijving was de plaats Khorat ongeveer net zo groot als Groningen en was er niet zo heel veel te doen. De plaats diende als uitvalbasis naar de Thaise Angor tempels. Dat de plaats een prima uitvalsbasis is naar het plaatsje Phimai(angor tempel) klopt helemaal, maar verder is er weinig te beleven en is het vooral een erg vieze stad. De tempels zijn zeker de moeite waard en volgens de thai zijn deze tempels net zo belangrijk als de Angor tempels in Cambodja. Dit omdat de tempels model zouden hebben gestaan voor Angor Wat in Cambodja.

De laatste dag dat we in Khorat waren merkte we al dat Joost zich niet lekker voelde en hebben we een dagje op de hotelkamer gebivakeerd. Toch zijn we die dag daarop naar Cambodja vertrokken om zo weer nieuwe ervaringen op te doen. Wat een beleving is het toch om weer een grens te passeren en te merken dat twee landen die naast elkaar liggen zo anders zijn. Van het toeristische en goed georganiseerde Thailand naar het vooral arme en chaotische Cambodja. Het land Cambodja kent totaal geen regels wat meteen al duidelijk werd aan de grens. Het bedrag van de visa wordt ter plekke verzonnen, flinke corruptie dus. Ook rijd iedereen kris kras door elkaar heen en een snelheidslimiet/verkeersregels kennen ze niet. Na de formaliteiten aan de grens hebben wij een taxi gedeeld met een Australisch stel en zijn richting Siem Reap gegaan. De taxirit van zo'n twee uur kan je het beste met je ogen dicht doen. Inhalen terwijl op de andere helft auto's aankomen is heel normaal.

Het plaatsje Siem Reap wordt veelal gebruikt als uitvalsbasis naar de Angor wat Tempels. Dit is een groot tempelcomplex met een omtrek van zo'n 40 kilometer. Er zijn mensen die er een week over doen om alle tempels te bezoeken en je kan ook in een dag een selectie aan tempels gaan bekijken. Het was de bedoeling om de dag na aankomst de tempels te gaan bekijken, maar de volgende dag begon Joost behoorlijk ziek te worden. Het begon met last van de keel maar werd al gauw 39.5 graden koorts. Nu heeft hij ervaren dat het geen pretje is om ziek te zijn in een hotelkamer terwijl het buiten 40 graden is. Gelukkig nam de koorts na een aantal dagen af maar de keelpijn werd steeds erger. We hadden besloten om toch maar even naar de dokter te gaan. Wat we zagen toen we bij de dokter aankwamen is moeilijk te beschrijven, maar het beste te verglijken met de gemiddelde afhaalchinees in Nederland(en dan ook nog degene die je liever vermijd). Nadat de dokter, een Chinees gekleed in een vies smerig geel uitgevallen hempje, wat testjes had gedaan bij Joost kwam hij met de conclusie dat het een keelinfectie was en dat hij even twee uur aan het infuus moest. Dit hebben we uiteraard niet gedaan en hebben besloten om de medische hulp in Nederland in te schakelen. We hebben op advies van dokter Ter Steege-van der Ploeg & Ter Steege medicijnen gehaald, nogmaals onze dank daarvoor. Gelukkig voelde Joost zich na een paar dagen een stuk beter.

Inmiddels waren we wel een dikke week verder en hadden we nog niet veel gedaan. We hadden al wel besloten 1 dag te besteden aan de tempels van Angor Wat. Wij hebben de korteroute gedaan(20km) met een tuk tuk en chauffeur. Je bezoekt dan zo'n 15 tempels en je verplaatst je tussen de tempels met de tuk tuk. Al de tempels zijn erg verschillend. Op de Bayon tempel zijn grote lachende gezichten zichtbaar, op Angor Wat(hoofdtempel) zijn prachtige reliefen zichtbaar en de Ta Prohm tempel staat onder eeuwenoude boomwortels. De welbekende Tomb Raider film is hier opgenomen. Het is goed om te weten dat je bij elke tempel een flinke klim voor de boeg hebt, de een nog hoger/stijler dan de andere. Al met al een leuke dag waarin we genoeg tempels gezien hebben. Na Siem Reap zijn we vertrokken naar de hoofdstad van Cambodja, genaamd Phnom Penh. In deze stad met zo'n één miljoen inwoners zijn veel nare dingen gebeurd in het verleden. De Killing Fields en de S21 gevangenis(nu museum) zijn daar de bewijzen van. In cambodja heeft in de periode 1975 tot 1979 het regime van Pol Pot huisgehouden. Degene die zich niet hielden aan de regels werden vermoord. Het moorden van deze mensen ging op verschrikkelijke wijze. Op de Killing Fields kan je zien hoe dat werd gedaan en wat er allemaal gaande was in deze periode. Veel massagraven zijn uitgegraven en de skeleten hebben ze opgestapeld in een soort van pakhuis. Dit doen ze uit respect voor de doden. De mensen die naar de Killing Fields gingen werden eerst gevangen genomen, dit gebeurde in de S21 gevangenis. Dit is een oude school die in die periode diende als gevangenis. De Cambodjanen hebben alles zo gelaten zoals het was, dus het is erg indrukwekkend om te zien wat er allemaal is gebeurd in die periode. Het is wel te vergelijken met het Nazi regime wat in de tweede wereldoorlog gaande was.

Verder hebben we nog een bezoek gebracht aan het Royal Palace en de Silver Pagoda. Dit is een plek waar vele tempels en pagoda's te zien zijn. Het leuke is dat de koning daar ook daadwerkelijk woont. De tempels zijn de enige die Pol Pot heeft laten staan tijdens zijn regime. Ze zijn ook te mooi om te vernietigen, zie foto's. Na een aantal dagen in deze stad hebben we alles gezien en gaan we richting Vietnam. We mogen vanaf 25 april Vietnam in en gaan als eerste naar Ho Chi Minh City. Vanuit Ho Chi Minh City zullen we in vier weken richting het noorden gaan. Op naar weer een nieuw land met wederom een andere cultuur en andere belevenissen, leuk!

Yo Glitter

Wat een pittig reisverslag en fijn om te horen dat Joost weer het mannetje is!
By theway..............hoi lieve Siiri en Joost.
Ja je moet eerst even groeten.......Op naar Vietnam,ook heel indrukwekkend!
Killing fields en de gevangenis,ja dan doe je wel wat indrukken op.Had ik vroeger al als we stof leerde over de Tweede Wereld Oorlog en idd met regiem van Adolf.
Dit was ook huiveringwekkend wat zich daar allemaal heeft afgespeeld.Ik benijd jullie met alle ervaringen........bijna met alles.
Hier is het een schitterende dag.Was vrij vandaag maar 1 tekort en Yo mag werken........beeeeeeeeeeeh.
Het is zo heerlijk de zon op mijn bolletje te voelen en lekker erlaxen.
Er was iets fout met het kenteken voor de motorscooter,met andere woorden .........heb hem nog niet!!!!!!Volgende week komt hij dan eindelijk.Anai Glitter vind het erg leuk op haar nieuwe school en ook op de opvang.Zorg minder voor moeders.
30 april en 5 mei zijn we dicht in de winkel.Ook lekker voor iedereen.
Groetjes voor moeder Jolanda en Nina en fam. van Joost.
Een hele dikke kusssssssssss.
Ga zo voordat ik ga werken met Glitter naar een generale repetitie voor haar balletsvoorstelling in Martiniplaza.
Lieve mensen en ben nog steeds heel erg trots op jullie!!!!!!!!!!!!!Veel succes en sterkte en vooral genieten!!!!!!!!!Kusssssss

Heleanne

Fijn dat Joost weer helemaal beter is! Ik vond Cambodja ook echt heftig bij die gevangenis ben ik met tranen in mijn ogen maar buiten blijven wachten op de rest. Fijn dat jullie weer verder gaan! Wij zijn ook net begonnen met de plannen voor onze reis. Van dec tot en met maart zijn we in zuid amerika....misschien kunnen we daar nog ergens een drankje doen.

Dikke kus

jolanda

die vergelijking van de dokterpost met een afhaalchinees en ook nog een die je als afhaal voorbij zou gaan vond ik erg leuk.
positief dat jullie niet alleen de mooie vriendelijke kanten van een land opzoeken maar ook de zwarte paginas van hun geschiedenis tot je laat inwerken....
Fijn dat je weer goed hersteld bent Joost!!

Karin

Weer heerlijk om een verhaal van jullie te lezen en natuurlijk de foto's! Super! En nu maar afwachten hoe de grensovergang naar Vietnam is;)! Hele goede reis en ben benieuwd hoe het daar is! We mailen:)!

Liefs Karin

Joris

Heey Joost en Sirri.

Hoe ist met jullie met ons gaat het prima. Eindelijke weer eens een verhaal want het was wel weer lang geleden. Die tempels lijkt ik en Marjan ook wel eens leuk omdat te bezoeken. Wel grappig dat Joost hulp uit Hoogeveen haalde om beter van te worden waar Hoogeveen niet allemaal goed voor is. Fijn dat Joost weer beter is. Eindelijke begint hier ook eens met mooie weer te worden je ruikt soms een barbeque en je hoort wat motoren langs rijden iedereen is er weer lekker om uit. Joort en Sirri heel veel succes in Vietnam en Hen gap lia ( tot ziens )

Tjeerd en Thea

Prachtige foto's, heftige onderschriften! Wat zal dat indrukwekkend zijn geweest...
Een bezoekje aan de koning is dan inderdaad wel een goede afsluiter!

Frea

Heftig!!
Ben zeer onder de indruk van jullie belevenissen
en van de foto`s!!
Ben blij dat het met Joost weer goed gaat!!

Bouwien en Siert

Xin chao,
Lekker spannend jullie verhalen en heel herkenbaar. Tip vergeet niet het War Emnants Museum in Ho Chi Minh City te bezoeken! Ook heel lekker eten bij Lemon Grass op de 4 Nguyen Thiep. Fris op de motorbike er naar toe. Hoe gaan jullie verder? Ook naar Hoi An? Weten jullie al het verschil tussen een tempel en een pagado? Begint het al te duizelen?

Kortom, heerlijk land geniet er van.

Liefs Bouwien en Siert.

Janneke, eelke en nelson

Fijn dat Joost zich weer opgeknapt voelt! Marijke had laast al wat verteld over Cambodja, verschrikkelijk...ook als je de foto's ziet, word je wel even stil van. Maar ook prachtige andere foto's! Wat hebben jullie al veel gezien en nog zoveel voor de boeg, heerlijk! Liefs van hier!

André en Josien

Hey toppers!

Echt zo herkenbaar de verhalen over cambodja!
Geniet van Vietnam.

We blijven jullie volgen

xx

Annie

Het is geweldig al jullie belevenissen te kunnen volgen,
ben blij te lezen dat het met Joost weer beter gaat. Heel veel liefs, Annie