siirienjoost.reismee.nl

Een vakantie in een vakantie

3 weken vakantie in een vakantie.. 't klinkt niet alleen als een luxe, maar het voelt zelfs als een luxe! 3 weken lang hebben we onszelf getrakteerd op luxe hotels, fijne uitzichten, natuurwonders, heerlijk eten en verrukkelijke wijnen en als slagroom op de taart.. een zwembad!

In Tilcara hebben we een paar dagen genoten van de prachtige uitzichten op de bergen die wel 5 verschillende tinten roze en paars hebben. Ook een prachtige wandeling naar een waterval, de waterval was leuk (niet heel bijzonder,10m hoog) maar vooral de route erheen was leuk.. grote stukken off road klimmen en klauteren, door beekjes heen en als beloning een frisse waterval.. er was beloofd dat we er konden zwemmen, maar dat zagen wij niet echt..meer pootje baden. Na Tilcara zijn we naar Salta gegaan, een leuke stad met een mooi centraal plein. Ondanks de vele toeristen die hier te vinden zijn, merk je de Argentijnse levensstijl.. 's middags uitgebreid lunchen, daarna een siesta, rond 21u dineren en daarna met een ijsje in de hand flaneren rond het plein.. Erg leuk!

In Cafayate hebben we genoten van de heerlijke Argentijnse wijnen die deze regio te bieden heeft. Cafayate is de tweede wijnregio van het land en produceert per 100 jaar miljoen liter wijn! Het is erg bijzonder om in het droge, rode landschap op eens kilimeters groene wijnranken te zien. Helaas niet in het plukseizoen, want dat loopt hier van januari tot april, maar we hebben wel bodegas van binnen gezien, hoe de wijn gemaakt wordt en gebotteld en nog leuker.. we hebben verschillende wijnen geproefd, de topper uit deze streek is de Torronrés! een heerlijke droge witte wijn, die vooral door de dikke schil (die door de warmte en door de hoogte 1600m veroorzaakt wordt) veel smaak krijgt. Het wijnproeven smaakt naar meer en we hopen in Chili ook een aantal bodegas te kunnen bezoeken.

Vanuit Salta hebben we een 23u durende bus gepakt naar Puerto Iguazu. Bij het horen van 23u dachten we, hoe gaan we ons daar doorheen bijten..Maar achteraf was het vermakelijk, maar ja na 5 films gezien te hebben, 2 koekjes pakketten als snack en ontbijt, plakkerige tortellini als diner met een glas wijn en zelfs een slaapmutsje is dat natuurlijk ook niet zo moeilijk.

Puerto Iguazu is geen bijzonder dorp, de reden om te bezoeken zijn de wereld beroemde watervallen... en ook leuk om te weten, het ligt op een drie-landenpunt met Brazilie en Paraguay. Deze drie landen worden door een rivier van elkaar gescheiden.

Na een dagje bijkomen van de bus zijn we naar de watervallen gegaan, ook deze stonden hoog op ons 'te zien'- lijstje. Maar dat ze zo magisch mooi waren hadden we van te voren niet verwacht. Per seconde komt er ongeveer 6miljoen liter water naar beneden vallen en als je alle 275 watervallen naast elkaar zou leggen kom je op 2,8km uit! Aan de Argentijnse kant hebben ze mooie paden aangelegd om de watervallen vanuit verschillende oogpunten en locaties te bekijken.. Aan het eind v/d dag zijn we naar het hoogte punt gelopen, Garganta del diablo..de duivels keel. Als je aankomt lopen zie je een rustig meer, maar hoe dichter je bij het einde van het wandelpad komt, hoe meer watergeruis je hoort. Bij het einde aangekomen word je haast duizelig van het watergeweld. Zó veel water bij elkaar dat 80m omlaag valt. Door de schijnende zon zie je constant een regenboog en fladderende vlinders. Ook zijn er veel vogels die genieten van het water en de watervallen zelfs invliegen. En zelf sta je ongeveer boven de waterval! Echt prachtig!! Omdat het lastig voor te stellen is hoe prachtig de watervallen zijn, hebben we voor jullie een kort filmpje gemaakt, die onder het kopje video's staat.

Omdat we de watervallen zo mooi vonden zijn we ook de Braziliaanse kant wezen kijken. Hier krijg je echt weer een totaal ander beeld, of eigenlijk het maakt het beeld compleet! Omdat we in Puerto Iguazu een hotel met zwembad hadden geboekt, hadden we extra zwembad tijd ingelast.. helaas heeft het van de 6 dagen die we er geweest zijn, 6 dagen geregend, of meer gehoosd! Zodat we dus geen tijd aan het zwembad hebben kunnen doorbrengen..

Op sinterklaas, die onze slippers duidelijk niet heeft kunnen vinden dit jaar.. Waarschijnlijk wegens gebrek aan openhaard of CV.Daarom hebben we onszelf getrakteerd om een heerlijk hotel in Asuncion, Paraguay! Hier hebben we niets anders gedaan dan 3 dagen lang, in de zon aan het zwembad liggen, om ons kleurtje een beetje bij te werken.. ZOO genieten!!

Helaas moeten we morgen weer door, we vliegen naar Santa Cruz in Bolivia om ons rondje Bolovia af te maken én om Maaike en Dirk van het vliegveld te halen!! Zo leuk om samen met hun de feestmaand te vieren en te genieten van het samen door prachtige landschappen te reizen!

P.s. Nieuwe video's staan onder het kopje video's rechts bovenaan en nieuwe foto's komen z.s.m.

Mariel

Klinkt weer fijn! Mooi verhaal om de dag mee te beginnen hier.. veel plezier!! Liefs, Mariel

Yo Glitter

Wat een heerlijk verhaal.
Jezelf verwennen met een VAKANTIE...........lekker luxe!!!Mooie landschappen,lekkere wijn en elkaar,wat wil je nog meer.
Leuk voor jullie dat Maaike en Dirk komen,vooral het samen zijn met de feestdagen,heerlijk!!
Bij ons is het wit,een echt Anton Pieck plaatje,prachtig om te zien.Nou lekker genieten in Bolivia,kusssssssssss

Maartje & Armindo

Klinkt goed laiverds! Dat wijnproeven vonden jullie vast heel vervelend haha
Nou wachten op de komst van M&D....
JUllie hebben het vast nog gezelliger de komende maand!

Geniet!
Liefs van ons

willemijn

Natuurlijk heeft de Sint jullie slippers wel herkend,
Maar hij dacht, die zijn al voldoende verwend!
Die twee reizen met zoveel plezier de wereld rond,
En blijven tot nu toe gelukkig gezond!
Geniet verder van deze bijzondere trip,
en houd ons op de hoogte van iedere reistip!

Siert Wieringa

Wij genieten van jullie "water bij de wijn" verhalen uit Argentinië. Heel veel plezier met jullie verdere reisplannen toegewenst.