siirienjoost.reismee.nl

Prachtig Peru

Om de foto's een beetje te begeleiden een kleine update van de afgelopen dagen...(het is toch iets langer dan kort geworden)

In Nazca, een klein stoffig stadje waar niet heel veel te beleven valt behalve de Nazca lijnen bezichtigen of de zandduinen in, hebben we niet de hoogste zandduin beklommen (dit werd alleen aangeraden voor ervaren snowboarders..en dat zijn wij niet..) maar hebben we gekozen voor een tocht met een buggy door de zandduinen én naar beneden zandboarden van kleinere duinen.. Ook super gaaf! Maar ook best lastig.. Joost had het dan ook iets sneller onder de knieen dan Siiri.. Met de buggy konden we over de toppen van de zandduinen rijden en een snoekduik naar beneden maken om keihard naar beneden te rijden.. hoog kermis gehalte dus..maar gieren van het lachen.. helaas hier natuurlijk geen foto's van in verband met opstuifend zand..

Na een paar keer de duinen af te zijn gegleden met board zijn we op ons buik op het board gaan liggen om al sleeend de duin af te gaan.. dit gaat super hard! En het zand vliegt je om je oren en in je mond/neus..Natuurlijk werd de dag afgesloten met een werdstrijdje glijden en heeft Siiri dit (met gemak) gewonnen!

Onder weg naar de duinen kwamen we langs oude Nazca Piramides, waar vroeger offer rituelen werden uitgevoerd, langs verwoeste graftombes waardoor de menselijke resten nu boven de grond liggen en langs een aquaduct. Dit aquaduct hebben de Nazca aangelegd om het beetje grondwater dat er in het gebied is, omhoog te krijgen en lang boven de grond te houden. De woestijn rondom Nazca is een van de droogste gebieden op aarde, er valt per jaar slechts 5 cm regen!

Nazca is natuurlijk bekend door de lijnen in de grond die door de hele woestijn te vinden zijn. Helaas zijn deze lijnen alleen vanuit de lucht goed te zien. Maar op het moment dat wij er waren was er een gebrek aan kerosine zodat alleen de vervooruit geboekte vluchten doorgingen.. Maar Siiri had met haar zwakke maag toch al niet zo'n zin.

Vanaf Nazca zijn we met de luxe bus naar Arequipa gereden. Dit moet een prachtige rit zijn omdat je langs de kust rijdt en later de bergen in gaat, maar deze rit wordt alleen 's nachts gereden. Even fijn hotelkosten besparen dus. Arequipa ligt op 2300m hoogte en is een prachtige en schone koloniale stad.'s Avonds is het centrem magisch verlicht..Een prachtig gezicht om over het pplaza del armas te lopen. We geloven dat dit de enige stad in Peru is waar dagelijks de straten geveegd worden in het centrum. Om Arequipa heen liggen bergen en vulkanen rond de 5000 en 6000m hoog en deze zijn bijna overal vanuit de stad te zien. Helaas werd Siiri even geveld door een 30uurs griepje en worden onze plannen even stilgezet. Arequipa is ook het uitvalspunt om de prachtige Canon del Colca te bezichtigen. Vaak middels 3 daagse tourtjes. Ook wij wilden dit graag doen en hebben ons een middag vermaakt door verschillende organisaties te vergelijken. Maar blijkbaar zijn wij redelijk uniek in onze wensen, wij houden niet zo van 2 minuten stops vanuit de tourbus om snel een fotootje te kunnen schieten, voor souvenirtjes te kopen of dure toeristische buffetten.. Bij één buro werden we erg enthousiast, precies wat we wilden..lange stops om rond te kunnen lopen door de Altiplano, een echte gids die kan uitleggen wat je ziet, een tocht de Canon in en in een klein gezelschap. We wilden al bijna zeggen, zet ons maar op de lijst toen hij met de prijs kwam aanzetten..

Uiteindelijk zijn we op eigen gelegenheid naar Cabanaconde gegaan, een prachtige maar hobbelige, kronkelige weg van 6 uur waarmee je ook over het hoogste punt van 5000m komt. Door de paar dagen in Arequipa geweest te zijn hadden we ons lichaam al een beetje aan de hoogte laten wennen, én we hebben liters coca thee gedronken. (in deze cocabladeren zit een stofje die hoogte ziekte tegen gaat). Ook tijdens de rit hebben we veel water gedronken dat je lichaam ook beschermd tegen uitdroging door hoogte. Voor Siiri hielp dit afdoende, maar Joost heeft gedurende 3 dagen wel knallende hoofdpijn gehad...gelukkig bestaat er ibuprofen. ( Wel grappig want van te voren hadden we het omgekeerde verwacht!)

Aangekomen in Cabanaconde (3300m) hebben we super gezellig Hostel gevonden gerund door een jong belgisch/peruaans stel mét een eigen pizza houtoven...heerlijk 2 dagen pizza gegeten! Omdat we in het donker aan waren gekomen werden we 's ochtends overspoeld met de schoonheid van de canon. Omdat Siiri nog herstellende was hebben we er niet voor gekozen om de canon zelf in te gaan door af te dalen naar de rivier maar door vanaf de rand te genieten bij verschillende uitkijkpunten! De Andes is echt wonderschoon! Ook hadden we het geluk om bij de twee miradors Condors te zien zweven! De grootste vogels ter wereld, 3 m spanwijdte! 's Middags werden we door de eigenaren uitgenodigd om mee te lunchen met de familie omdat zijn broer jarig was. Een gezellige traditionele maaltijd dus, het bestond uit een soep van mega mais korrels en alpacavlees, gevolgd door rijst met aardappels gekookt in bietensap met een brok alpaca vlees ( smaakt niet erg bijzonder en nu we er overnadenken vinden we het eigenlijk maar zielig, die harige schatjes) en gelatine pudding! De porties waren enorm maar een goede bodem voor ons mountainbike avontuur! Langs de canon 18km terug fietsen naar Cabanaconde. Gelukkig was dit grotendeels bergaf maar de paar stukken bergop waren killing! Inspanning op 3700m is niet gemakkelijk, helemaal niet als je verkouden bent! Ook hier weer een condor paartje zien zweven. Ze gebruiken de thermiekbellen om op te zweven. 's Ochtends om al cirkelend omhoog te komen en aan het eind van de middag cirkelen ze, nadat ze gezocht hebben naar aas, weer omlaag terug naar hun nesten. Prachtig en indrukwekkend om deze grote vogels te zien en horen zweven.

De rit terug hebben we gebruik gemaakt van het grote aanbod touroperators die met 5 stops terug naar Arequipa gaan. De stops waren echt alleen om foto's te schieten..kort maar krachtig! De eerste stop was bij de Inca en pre-Inca terrassen. Deze terrassen zijn door de hele canon te vinden maar hier erg mooi. Een stop om met lama op de foto te gaan, YES!!haha Siiri kon de verleiding niet weerstaan.. resultaat is een hilarische foto! Daarna zijn we gestopt bij een hotspring waar wij geen gebruik van hebben gemaakt maar hebben we heerlijk geluncht met koude pizza bij de heet water rivier.. niemand te vinden! Een stop op het hoogste punt van de rit, 4910m bij Viewpoint los Andes.. Een prachtig zicht op 6 pieken van 6000+m, snel de bus weer in want koud is het er wel. De laatste stop was bij het National Reserve Salinas y aguada blanca..30 seconden om alpacas op de foto te zetten.. toch een beetje lachwekkend dit geheel.

Weer terug in Arequipa hebben we de ijsprinces bezocht, een inca mummie meisje dat in 1995 gevonden in de Canon doordat door het uitbasten van de vulkaan het ijs boven op de Ampato deed smelten. Ze is ongeveer 500 jaar geleden geofferd op deze berg aan de goden(de bergen waren de goden van de Incas en om deze tevreden te houden werden er regelmatig kinderen geofferd)en is nog in perfecte staat. Morgen staat nog het klooster van Arequipa op het programma en zullen we ‘s'avonds naar Cuzco afreizen..

Hier wacht natuurlijk de Machu Picchu op ons..

Voornu, geniet van de foto's... Siiri heeft echt super haar best gedaan op een niet te grote selectie,maar het is moeilijk kiezen uit 2500 prachtige foto's! We geloven dat het wel duidelijk is dat we Peru PRACHTIG en SUPER vinden!!

Yo Glitter

Peru laat door jullie 2 een leuke indruk achter en de foto`s helemaal top!!!Echt te gek.Van alles en nog wat en de leuke klederdracht !Vannacht de klok een uur terug en we hebben de wintertiijd.
Uurtje langer slapen morgen en eerder donker.
Elke dag kaarzen aan.Nou leiverds,kusssssssss

Karin

He lieverds,

Wat een super mooi vooral en vooral de foto's zijn super! Goed te horen dat jullie zo genieten van Peru! Cuzco is een heerlijke stad! Geniet ervan! Als jullie zin hebben in bitterballen, er is daar een tentje van Nederlandse eigenaar die bitterballen en kroketten verkoopt (weet alleen niet meer waar het zit...sorry!)

Kus Karin

siiri

haha ons op de vroege morgen lekker maken met niets... grrr
we gaan zelf wel even zoeken,joost heeft de nederlandse bakker al gevonden( online dan)
kus

siiri

bedoel je tres mundos?? joost zegt: karin bedankt..tot nu toe heb jij de beste tip gegeven..haha
misschien is dit zelfs wel een beloning waard!

ellen

hehe, daar ben ik dan weer eens... nog steeds wachtend op egypte foto's want jullie zijn daar heel goed in maar ikke wat minder ;-) Wat een heerlijke reis ervaringen hebben jullie toch, en ik weet niet wie schrijft, maar het leest fantastisch!! Fijn dat Peru zo'n heerlijk land is, dat hoor ik ook altijd van mijn peruaanse collega ;-) Hier begint de herfst, vallende bladeren maar de temperatuur is nog steeds ok.

Geniet van de dag, de reis, het moment.. Jullie reis door het zand met de buggy ziet er aardig egyptisch uit.. Zaaaalig,

Vette knuf,
ellen