siirienjoost.reismee.nl

Awesome Florida!!!!

Ennnn we zijn weer in de USA!! Vorige week aangekomen op Miami airport werden we direct geconfronteerd met de Amerikaanse manier van denken en leven. Hoewel we niet mogen generaliseren denken we toch dat het grootste probleem hier niet de financiele crisis is, maar meer de ongezonde manier van leven. Wat zijn er toch een hoop mensen in de USA die last hebben van overgewicht. Het leuke is dat ze wel steeds meer proberen om ook maar iets aan sport te doen. Toen wij in Key West waren werden wij geconfronteerd mette dikke mensen op sportfietsen(zie foto's florida)Ditwil je dus net niet zien!! Maar, ondanks de amerikaanse manier van leven en denken heeft dit land wel erg veel te bieden. Zo zijn de faciliteiten erg goed, vele soorten natuurwonderen en is er voldoende ruimte voor iedereen. Wij maken daar dus ook gretig gebruik van en verwennen ons met goede hotelkamers en uiteraard hebben wij een eigen auto ter beschikking. Op dit moment zitten we in Naples, florida en hebben we er een lange dag 'everglades' opzitten. De Everglades is een nationaal park in florida. Het is een enorm park en ligt bijna helemaal onder (regen)water. In het water groeit allerlei planten en grassen waardoor het een ideale leefomgeving is voor vele vogels en natuurlijk de alligators. Met onze auto konden we door het park rijden om een indruk te krijgen van de overweldigende natuur. We hebben meegedaan aan een rondleiding met een parkranger en we hebben een boottochtje gedaan met een heuse airboot. Ook hebben we veel wildlife (witte/grijze reigers, ibissen, anhinga's, pelikanen,herons en egrets soorten reigers die niet te vertalen zijn, schildpadden, waterslakken, alligators), gespot en we konden zelfs alligators vasthouden. Al met al zijn de eerste dagen Florida erg leuk geweest en we zijn benieuwd wat de komende dagen ons gaan bieden. Waar we erg blij mee zijn is het weer, het is hier zo'n dertig graden en elke dag strak blauwe lucht. We mogen natuurlijk niet klagen, maar het vorige verhaal hebben we geschreven in Costa Rica en daar regende het constant. We konden echt merken dat we centraal amerika in het regenseizoen hebben gedaan en vooral in Costa Rica was dat goed te merken.

Voordat we naar Miami zijn gekomen hebben we eerst nog Costa Rica en Panama gezien. Dit waren twee landen die we al lang op ons verlanglijstje hadden staan en waar we erg graag heen wilden. In het vorige verhaal hebben we al wat over Costa rica verteld, maar in Panama waren we toen nog niet. Voordat we Panama ingingen hebben we een aantal dagen in het plaatsje Puerto Viejo gezeten. In dit plaatsje in het caribische gedeelte van Costa Rica is alles gemaakt voor de toerist. Er zijn mooie stranden, veel restaurants, veel dieren en een prachtige jungle.Veel luiaarden gezien en brul- en capucinapen. Toen wij er waren was het overwegend slecht weer en laagseizoen waardoor het erg rustig was. Maar, we hadden wat nederlanders, duitsers en israelies ontmoet waardoor we verplicht waren elke avond wat alcoholische versnaperingen te nuttigen. Zo werd het toch wel erg gezellig en zijn we een aantal dagen blijven hangen. Uiteindelijk hebben we met dezelfde groep mensen de reis gemaakt naar Bocas del Toro, Panama. De grensovergang van Costa Rica naar Panama is echt heel leuk. Je gaat over een brug de rivier over en haalt de stempels bij de juiste hokjes. Dit was toch wel de mooiste grens die we dit jaar hebben gepasseerd. Gelukkig mocht iedereen de grens over en konden we richting Bocas del Torro. Dit is een eilandengroep in de caribische zee. Je kan hier vooral veel snorkelen, duiken en op het strand liggen. We kunnen inmiddels zeggen dat het er erg prachtig is. We hadden erg mazzel met het weer, vooral veel zon en blauwe lucht zodat de zee nog veel mooier lijkt. Ons hotel zat op het hoofdeiland en vanuit daar kan je daguitstapjes doen. We hebben met ‘ons' groepje een dag gesnorkeld en we hebben veel dolfijnen kunnen spotten. Je komt echt op adembenemende mooie plekken die we nooit weer zullern vergeten. De lunch van die dag was in een klein restaurantje op palen midden op zee waar we vis aten die rechtstreeks uit zee kwam. Daarnaast hadden we nog een heerlijk koel biertje erbij wat ervoor zorgde dat je een heerlijk vakantiegevoel had. Uiteindelijk zijn we een week in Bocas del Torro gebleven en hebben we veel op het strand gelegen en gevoetbald. In Panama hebben we verder nog de hoofdstad 'Panama city' bezocht. We hadden daar hoge verwachtingen van maar uiteindelijk viel de stad iets tegen. We vonden het vooral een erg vieze stad en niet altijd fijn om zo rond te lopen. De stad heeft opzich wel veel te bieden en dat ziet de regering nu ook in. Er wordt veel gebouwd en in de toekomst zullen vele toeristen de stad gaan bezoeken.De wijk Casco Viejo is wel een mooie coloniale wijk, veel gebouwen zijn in slechte staat maar dit geeft wel veel mooie plaatjes. Op het moment wordt er veel door buitenlanders in de wijk geinvesteerd zodat het over een paar jaar er prachtig uitziet. Uiteraard zijn we ook bij het Panama kanaal de enorme schepen wezen bekijken. Het was toch wel heel leuk om de boten te zien wachten voor ze de sluizen in konden en het water te zien zakken en stijgen. Het panama kanaal is toch wel erg belangrijk voor de scheepvaart geweest. En hoewel het een erg duur grapje voor de schepen is om het kanaal te passeren komen er genoeg schepen langs per dag. Voor een gemiddelde zee tanker is de prijs zo'n 100.000 dollar om door het kanaal te gaan. Bij het kanaal zit een museumpje waar we de geschiedenis van het kanaal bekeken hebben.

Omdat Panama city verder niet zo interessant was hadden we besloten om twee dagen eerder naar Miami te gaan. Zo konden we ons goed orienteren op het kopen van een laptop haha. Inmiddels is die er en kunnen we weer foto's plaatsen. We zullen dan ook de komende dagen een behoorlijk aantal foto's gaan plaatsen van de afgelopen twee maanden(hebben jullie ook wat te doen;-)) Helaas is het probleem met de harde schijf er nog steeds dus zullen de foto's van China tot aan Belize niet op de website komen. We blijven tot 14 oktober in Florida en vliegen dan naar Lima, Peru. Voor ons begint dan het zuid-amerika deel waar we erg veel zin aan hebben. We hebben gehoord dat het er erg koud(15 graden) is, dat wordt dus warme kleren aan! Gelukkig begint daar de zomer nu dus we gaan de goede periode tegemoet. Maar eerst nog een paar dagen florida......

Heleanne

Lieverds!

Wat een heerlijk verhaal weer. Ik kan niet wachten.... misschien moet dat Bocas del Toro nu ook nog maar bezocht worden door ons. Klinkt echt te gek. Het aftellen is hier begonnen nog maar 7en weken :) 29 november komen we aan in Buenos en dan direct naar pategonie. Kan ik direct mijn fleece etc uitproberen ;) Mochten jullie daar dan ook ergens zijn kunnen we mooi een steak samen nuttigen.

Dikke kus heleanne

Maaike

Ha laiverds, leuk verhaal weer! Mooi om te horen dat er ook nog plekken zijn waar zelfs jullie nog steeds het 'vakantiegevoel' kunnen hebben ;-) Denk dat het inderdaad heerlijk is om weer even back in the USA te zijn voordat jullie de Zuid Amerikaanse cultuur gaan ervaren. Hier genieten wij ook nog steeds een beetje van het nazomerzonnetje, dus we mogen niet klagen! Tot snel, kus kus

Tjeerd en Thea

Hey vakantiegangers.... Zo te lezen waren de Everglades nog mooier dan verwacht. Wel een raar idee om met een auto door een natuurpark te gaan, maar ja het is natuurlijk te groot om te belopen! Geniet van de Amerikaanse luxe, een weekje ruimte opslokken, daar heb je wel een auto voor nodig. Veel plezier! Trouwens 15 graden is te doen hoor, ik heb vanmorgen vroeg voor het eerst mijn handschoenen weer aangehad op de fiets.

Yo Glitter

Heerlijk weer als vanouds op de maandagmorgen.........kopje koffie met een heerlijk broodje en een leuk" boek".Te gek dat alles goed gaat.
Wij hebben hier de eerste vorst aan de grond gehad.`s Ochtends op de fiets kun je alweer handschoenen aan als je vroeg bent.
Vind het weer gezellig.Zag vanmorgen dat de Sinterklaasjes en Pietjes alweer in de A.H. liggen.
Gisteren was de 4mijl ,lekker voor de deur.
Wat een mensenmassa,echt gezellig en schitterend weer.Je ruikt de herfst en wat een kleurentafereel in de natuur.Verder gaat alles goed en ook op het werk.De winkel hangt weer vol.
Nicolette is nu in Haarlem en we krijgen een nieuwe regiomanager.Verder is er niet veel verandert en de kleren hebben echt de Expressolook.
Happy is nog steeds een kleine lieverd.
Lekker wandelen en ze begint alweer te bibberen.
Nou laiverds ,succes met alles en een Groningse Harense knuffel van Yo.xxx

Jecsy

na alle decadentie in Florida op naar Machu Pichu en de Uhuru indianen in Titicaca. Oppassen voor oplichtende paden en grote hoogtes en het wordt weer genieten. Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Wij gaan cultuur snuiven in Rome. dikke kus van jecsy

willemijn

Aan het strand liggen lukt hier meer, maar het weer is hier nu ook prima. Zo super als bij jullie is het natuurlijk niet. Leuk jullie verhaal en grappig om het niet geheel chronologisch te vertellen. Groetjes

Frea

Wat weer een lekker lang verhaal!
Heb vanmiddag ook heerlijk in de zon gezeten.
Smorgens nog vorst aan de grond en vanmiddag in m`n hempie, ha ha.
De herfst kleuren zijn hier prachtig zo met die zon erop.
Kijk uit naar de foto`s en naar nieuwe avonturen in Zuid-Amerika
Geniet nog even van de luxe en het vakantiegevoel,
maar dat hebben jullie toch steeds!
Op het werk gaat het lekker en er hangt een mooie collectie.
Nu ga ik koken!
Liefs Frea.

emke

He USA gangers. zoals gewoonlijk weer een leuk verhaal.
Ben erg nieuwsgierig naar de foto,s kijken of ik nog dingen kan herinneren. Als is het voor mij een hele tijd geleden dat ik er geweest ben. Maar als ik jou verhaal lees komen heel veel beelden weer terug. Ja en dan dat overgewicht dat was toen ook al zo. Maar wat wil je ook je kunt overal zoveel eten dat je wil.
Groetjes Emke

André

Eén groot kodakmoment die vakantie van jullie!
Ik vermoed dat jullie straks nog een jaartje vrij moeten plannen om de foto's te schikken en een aantal fotoboeken te maken. Ik kan me iets vervelenders bedenken.....
enjoy enjoy enjoy!!!!