siirienjoost.reismee.nl

Met de Tica naar Nica en we zijn nu in Costa Rica..

Via een van de onveiligste hoofdsteden ter wereld liep helaas de weg naar Nicaragua. Maar.. gelukkig zijn ze daar wel voorbereid om de veiligheid van de toerist te waarborgen. Wij zaten daar in het best beveiligde Hotel, aka Ford Knox. 3 deuren voordat je in het hotel staat, de receptioniste achter tralies en beveiligd glas, om verder te komen moet zij op de knop drukken om je verder het hotel in te laten gaan.. Voor 1 nacht voelden wij ons gevangenen tegen betaling, maar dan slaap je wel rustig.. haha

Jullie snappen dan ook wel dat wij erg blij waren dat we 's ochtends vroeg met de luxe bus (Tica bussen) richting Nicaragua gingen. De douane beambte was de een na onvriendelijkste, op China na.. We moesten een half uur wachten en kregen uiteindelijk een stempel op een losbriefje..Geen idee waarom ze dat doen, het paspoort is volgens ons JUIST ontworpen om alle stempels bij elkaar te houden.

Leon was een verademing na Tegucicalpa. Gezelligheid op straat, vrij rondlopen!, koloniale gebouwen,franse bakker op de hoek voor een bruin pistoletje brie en 's avonds aanschuiven aan een BBQ voor kip, rijst&bonen, koolsla en een tortilla.. Ook zijn er in Leon 12 kerken te vinden! Waaronder ook de grootste van Centraal Amerika. We hebben er een complete tour van gemaakt.. De een is van buiten mooi, de ander van binnen.

Van Leon naar Matagalpa om een chocolade fabriek te bekijken EN natuurlijk om de chocola te proeven.. Helaas een verkeerde dag uitgezocht.. Ze waren de fabriek schoon aan het maken.. Dat gaf ons de gelegenheid om eens goed naar de planning te kijken. We merkten dat we een beetje uitgekeken raakten op alle, stuk voor stuk, prachtige stadjes en de aanwezige bezienswaardigheden die centraal amerika te bieden heeft. Koffie plantages hebben we al meerdere malen gezien nu, paardrijden hebben we ook gedaan, jungle wandel tochten zijn niet helemaal ons ding met al die beesten die rondvliegen en watervallen en hotsprings hebben we meerdere malen gebruikt om af te koelen of lekker op te warmen. Echte highlights of hoogtepunten zoals we in de overige werelddelen wel vinden, zijn hier niet.. Om kort te zijn, we willen verder.. Zuid Amerika lonkt...

We hebben een strakke planning gemaakt voor de rest van Nicaragua en vooral voor Costa Rica en Panama EN we trakteren ons op een weekje Zuid Florida!! Om even te genieten van de westerse luxe, in een fluisterboot door de Everglades te varen en naar de Florida Keys te gaan..En dat allen zonder OV maar met auto! We zijn er helemaal blij van geworden!

In Granada hebben we deplanning afgerond enontspannen hetwederom koloniale stadje bekeken. Door 6maanden reiservaring weten wij dat het niet handig is om op feestdagen te verplaatsen. Dus tijdens onafhankelijksdag (van de Spanjaarden) zijn we blijven relaxen in Granada en hoopten we een gezellige feestsfeer mee te pikken. Op tv zagen we door alle Centraal Amerikaanse landen groot feest, vuurwerk en parades. In Granada ging iedereen 3x naar de kerk,haha. Voor ons helaas geen feest dus! Maar Granadaligt heel mooi aaneen enorm meer waarin 2 vulkanen liggen, de Conception en Maderas. Samen vormen ze islaOmeteppe. Gedurende de 3 uur durende boot toch hadden we prachtig zicht op het eiland en de 1000 andere kleine eilandjes in het meer.. Met een schitterende zonsondergang werden we onthaald op het eiland, waarna de vuurvliegjes ons de weg wezen naar het afhaalloket voor de bagage.

Samen met 2 Nederlandse meiden en een stel uit Israel gaan we achterin de pickup bak naar het hotel. Het klikt goed en na een gezamelijke maaltijd boeken we een Vulcano hike voor 5.30u de volgende ochtend. Zelf twijfelden we of we het zouden doen want het is een 8 urige tocht en we zijn meer wandelaars dan hikers.. Maar we vinden wel dat je eerst iets moet proberen voordat je zegt dat je er niet van houdt.. En voor gezelligheid zijn wij altijd te porren. We kiezen voor de Maderas,die 1400m hoog is en makkelijker is dan de Conception. Na een busritje van uur (over 10km!) en een flink ontbijt beginnen we aan de tocht. Het betonnenpad houd al snel op en na onder een aantal hekken te zijn doorgekropen begint het pad stijler te worden en modderiger. Onze gids houdt van een straf tempo, als we vragen of het iets langzamer kan zegt hij, als je voor het donker thuis wilt komen moeten we zo doorgaan.. Ok dan! We kunnen 1 minuut stilstaan als we een enorme mierenkolonie zien die allemaal een stuk uitgeknipt blad bij zich dragen..zo leuk! De temperatuur loopt al snel op tot 40 graden en door de hoge luchtvochtigheid en het hoge tempo zweten we als otters.. Aan het begin van de vulkaan stijgt het pad flink en is het niet meer modderig maar eerder ploegen door de bagger! Tot boven onze enkels! Na een uur ploegen en glijden houden wij het voor gezien. Het vooruitzicht dat er nog8 uur geploeterd moet worden,(de gids vond dat er te langzaam gelopen werd en te veel gestopt werd om het zweet weg te vegen en het waterpeil bij de vullen) was voor ons niet de moeite waard om naar de top te lopen. (er moet wel vermeld worden dat er geen uitzicht is vanaf de top door de laaghangende wolken in het regenseizoen). Joost wringt zijn shirt uit, je kunt er een emmer mee vullen.. en als ons hoofd niet meer de kleur van een biet heeft beginnen we aan de terugweg..Helaas is naar beneden vaak welsneller maar ook veel glibberiger en moeilijker.. Na veel geschuifel,geglibber en weer opstaan komen we toch heel beneden. We weten nu in ieder geval zeker dat dit niets voor ons is!

Om onze lichamen een beetje te verwennen willen we 's middags naar een hotspring/groene lagune. Daar aangekomen blijkt dat door de vele regen, het meer de lagune heeft weggevaagd.. Daar gaat ons plan.. We kunnen er wel om lachen.. Ook het strand dat tussen de 2 vulkanen in ligt, bestaat op dit moment niet meer.. Dan maar naar het strand van San Juan del Sur! Ook op deze boot ontmoeten we nog een Nederlander en Amerikaan, de bootreis vliegt voorbij. Met zijn 9-en staan we sterk om 2 taxi's te huren die ons direct naar de pacifische kust te brengen. Heerlijk een keer geen 1,5u doen over 20 km!

San Juan is een echte surfspot, hoge golven in een prachtige baai.. We love the Pacific!! 's avonds gaan we naar la Flor. Een ander strandje waar elk jaar meer dan 100.000 zeeschildpadden aan land komen om hun eieren te leggen. Helaas geen massale aankomsten deze avond maar wel 4 schilpadden die aan land kwamen. Twee vonden het perfecte plekje om hun nest te bouwen en legden hun eieren. Elkvrouwtje legt ongeveer 100 perfect witte 'pingpong' eitjes, ze voelen een beetje rubberig aan. Daarna keert ze om en gaat weer naar zee terug. De maan verlichte het strand voldoende om alles goed te kunnen zien.. Een super ervaring!

Gister zijn we in Costa Rica aangekomen, direct was merkbaar dat de mensen weer super vriendelijk zijn maar nu ook meer lachen.. Is dit de welvaart? De welvaart wasook in het hotel te merken aan de super goede douche! Een paar weken koude douches werd nu afgewisseld voor een super warme douche! 't duurde even voordat we er onder weg konden stappen, puur genot!

Vandaag zijn we in Monteverde aangekomen, waar het Monaco meets Jungle is. Helaas hoort bij deze jungle regen, veeeel regen.. Tussen 7-12u kun je buiten activiteiten plannen, voor morgen: de kikker-zoo!!

In Miami gaan we een laptop kopen, nog een kleine 2 weken wachten en dan zijn er dus weer fotooooooooo's!!

hasta luego!

Maaike

Mooi verhaal luitjes, leuk om te lezen!! Ook al zijn jullie geen echte hikers, toch goed dat je het in ieder geval hebt geprobeerd... Weten Dirk & ik ook dat we dat niet hoeven voor te stellen als we straks bij jullie zijn ;-) Geniet van Costa Rica en al het moois wat jullie nog niet eerder hebben gezien! Xx

Maaike

O ja, en jullie zijn alvast aan het oefenen voor de Sinterklaasgedichten? Rijmt goed: Tica, Nica, Costa Rica!

Jolanda

wat schrijven jullie toch sfeervol: de weg gewezen door vuurvliegjes....ik vind jullie verslagen heel prettig leesbare en beeldende verhalen. en wat leer je als reiziger flexibel te worden; wensen en mogelijkheden optimistische verwachtingen en harde tegenvallende realiteit flitsen door elkaar.

Jeannette

Midden Amerika is toch een andere werkelijkheid. Na Florida over Colombia heen hoop ik Zuid Amerika in. Wordt het toch nog gezellig. Je leert jezelf wel kennen op deze reis, he.

willemijn

Eindelijk vandaag in Nederland een herfstzon en dan ook nog dit mooie verhaal. Mijn dag kan niet stuk! Mij trefft vooral het stuk over die schildpadden, hopelijk eet de plaatselijke bevolking de eieren niet op. Dat gebeurde in Suriname. Groetjes.

Thea

Ik heb hardop zitten lachen in mijn eentje achter de computer, wat een pracht verhaal. Ik zie het voor me...
Hoofden als bieten... glibberend bergafwaarts. Daar kun je een stripverhaal van maken.

Frea

Wat weer een heerlijk verhaal!Door het zo beeldend te schrijven zie ik mij jullie voor me ha ha !!
Ik kijk ook uit naar nieuwe foto`s! Ik wil jullie koppies wel weer eens zien.

Groet Frea.

Janneke

Kikker-zoo, als ik een jaar of 15 geleden geweten had dat die bestond...;-)
Was echt een heerlijk bericht om te lezen en jullie kunnen ook de tegenvallers zo mooi beschrijven...straks lekker rondrijden in jullie 'eigen' auto: klinkt goed!
Liefs!!!

emke

Zo even wat tijd vrij gemaakt om jullie verhaal eens te lezen.
Jullie maken veel mee maar daarom maken jullie deze reis toch ook.
Echt gaaf.
Veel liefs Emke