siirienjoost.reismee.nl

Reizen

Belize, Guatemala en op dit moment Honduras, we zitten inmiddels in de stroomversnelling. We hebben de afgelopen twee weken weer veel dingen meegemaakt. Dit keer leek het ons minder leuk om te vertellen wat we allemaal meegemaakt hebben. Ons leven bestaat vooral uit luieren, tourtjes uitzoeken en uitvoeren en vooral veel koffie, eten en andere drankjes nuttigen. Wat vaak vergeten wordt is hoe we op een bestemming komen. Vaak is het reizen zelf een ervaring opzich en vooral Joost vindt dit bijna het leukste aan de reis. Voor Siiri daarintegen is het soms minder leuk, maar de reispillen doen goed hun werk. Naast dat je veel nieuwe dingen ziet en mensen ontmoet tijdens het reizen, is het reizen in veel gevallen anders dan in Nederland. Wij mogen in Nederland blij zijn met de NS, Arriva en de boot naar Terschelling. Dus laten we nu eens wat aandacht aan het reizen geven.

In de meeste gevallen boeken de toeristen/backpackers een bus of boot via een tourbureau welke bijna in elk dorpje of stad zit. Wij hadden in het begin van de reis besloten om zo veel mogelijk zelf te gaan regelen. Dit omdat het veel goedkoper is en het is veel uitdagender om het zelf te doen. Immers, waarom makkelijk doen als het moeilijk kanJ Vaak is het even uitzoeken en reis je met de slechtste klasse, maar we komen altijd goed terecht. Ook is er verschil in waar je bent, in Azie wordt het reizen je best wel makkelijk gemaakt in vergelijking met centraal Amerika. Er wordt hier iets meer van je gevraagd. Vanaf Chetumal, Mexico reizen we weer zelf en sindsdien hebben we qua vervoer toch weer het een en ander meegemaakt. In Belize reis je in de zogenaamde 'chickenbussen' je kunt al raden waarom.. regelmatig tref je een kip als buurman. Het zijn oude Amerikaanse schoolbussen die gebruikt worden in heel midden Amerika. Deze bussen hebben als voordeel dat ze beschikken over natuurlijke airco(wind) en niet de gebruikelijke rondrijdende vrieskisten(lees bussen in Maleisie, Thailand, Vietnam en Mexico). De bus beschikt vaak over een goede geluidsinstallatie dus in Belize klonk er fantastische reggae in de bus. De bus zelf valt bijna uitelkaar en we verbazen ons vaak dat het nog rijdt. Vaak gaan deze bussen ook erg hard en stoppen ze voor iedereen die ook maar even met de handen zwaait, haltes kennen ze niet. Het irritante is dat ze de bus graag vol wil hebben voordat hij weg gaat. Vaak maken we mee dat er eerst achtentwintig rondjes door het dorp gereden worden voordat de bus vertrekt. Vaak komen ze er na achtentwintig rondjes achter dat het geen zin meer heeft en besluiten om alsnog te vertrekken. Door dit eeuwige getreuzel kan je onmogelijk op een afgesproken tijd ergens komen. Inmiddels zijn wij wel wat gewend en kijken we niet meer op van één of twee uurtjes meer, maar de trip van Flores, Guatemala naar Copan, Honduras was toch wel wat vervelender.

De route die wij wilden doen bleek geen gemakkelijke te zijn omdat de meeste mensen in Guatemala van Flores naar Antiqua gaan en wij wilden van Flores naar Copan, Honduras. Meestal gaan wij één of twee dagen van te voren naar het busstation om te kijken wanneer de bussen gaan. Meestal hangen er op de busstations mensen rond die je allemaal wat willen verkopen. Meestal als wij aan komen lopen hangen er meteen tien verkopers aan je benen. Maar in Flores was dit niet zo en hadden we moeite met het vinden van een goede bus. Dit heeft ons doen besluiten om toch maar een keer via een tourbureau een busticket te boeken. De verkoper gaf aan dat de busrit zo´n acht uur zou duren. De bussen vertrekken meestal erg vroeg in de ochtend en deze dus ook, om zes uur in de ochtend gingen we. Althans met het eerste half uur vertraging, want de bus was nog niet vol. Uiteindelijk waren we om half zes s´avonds bij de grens van Honduras terwijl we er rond twee uur hadden moeten zijn. We hadden inmiddels al vier bussen gehad en snakten naar iets te eten. Bij de grens aangekomen regende het keihard en we hadden nog geluk dat de grens nog net open was. De grens gaat om zes uur dicht en dan kom je dus niet verder, gevolg is terugreizen of ter plekke overnachten (niet aantrekkelijk in een grensplaats). Na de grens zo snel mogelijk een busje regelen en richting Copan. Ook dit busje moest zonodig weer een half uur wachten dat hij weg moest. In de stromende regen en met onze tassen op het dak van de bus (die waren dus nat) kwamen we aan in Copan. We vonden het allemaal al erg donker, bleek dat de stroom en water al een tijd was uitgevallen. Gelukkig hadden we wel snel een hotel met een paar kaarsjes op de kamer. Het was inmiddels acht uur s´avonds, we hadden de hele dag niet gegeten, onze kleren waren nat, we konden niet douchen en hadden geen stroom dus het was overal pikdonker. Gelukkig waren we wel op plaats van bestemming en dat was het belangrijkste. We hebben in vooral Vietnam vaak geen stroom gehad dus dan gingen we vaak maar slapen, vaak kun je ook niet anders. Uiteindelijk heeft de stroom het twee dagen niet gedaan en zat er niks anders op dan wachten. Dit is was voor ons van één van de vervelendste reisdagen die we tijdens ons reis hebben gehad, maar zulke lange dagen komen erg vaak voor. Waar we nog het slechtst tegen kunnen is dat er zoveel gelogen word over de duur van de reis. Deze valt altijd langer uit dan gepland en op tijd komen is er niet bij. Wij zorgen er ook voor dat we maar twee tot drie reisdagen per week hebben. Gelukkig zijn deze dagen snel vergeten als het land ons goed bevalt.

Vaak wordt er gedacht dat zo´n jaar reizen alleen maar rozegeur en maneschijn is, maar dat is niet altijd zo. Er komt veel bij kijken en is total niet te vergelijken met het leven in Nederland. Soms verlangen we ook wel terug naar Nederland.....MAAR voorlopig nog even niet haha. Want hetgeen wat je we er allemaal voor terug krijgen zouden we voor geen goud willen missen. Om toch maar even kort in te gaan wat we allemaal gedaan hebben in Guatemala en Honduras: Tikal Tempels bezocht, veel pasta gegeten in Flores, de ruines van Copan bezocht, Paardgereden door de bergen, zwemmen in een hotspring, tucans spotten in de jungle en een sigarenfabriek bekeken. We hebben elke dag wel wat op het programma staan en bezoeken de leuke stadjes van Honduras. Morgen gaan we richting het dorpje Gracias, een dorpje op de Route Lenca. Overigens Honduras is echt een leuk land!!

Adios

p.s. we hebben op dit moment een groot problem qua foto´s. Onze harde schijf met al onze 13000 foto´s doet het niet meer. Hij herkent de schijf maar we kunnen hem niet openen. Het is even uitzoeken hoe we dat op gaan lossen, suggesties zijn welkom!!!!? We hopen niet dat we alle foto´s kwijt zijn want dat zou zonde zijn. Het is dus nog even wachten op nieuwe foto´s! Ook hadden we nog leuke filmpjes van de bussen....komt allemaal later.

Yo Glitter

Heb het snel gelezen en een reactie uitgebreider komt een andere keer.
Ga zo werken ,groet Yooooooo

Maaike

Ha toppers! Goed om te horen dat ook jullie wel eens een minder dagje hebben... ;-) Anders zijn wij hier alleen maar ontzettend jaloers! Maar ehm, dat reizen klinkt toch wel als een leuke uitdaging, met als voordeel dat je Nederland straks waarschijnlijk veel meer gaat waarderen. 'De stoptrein naar Groningen heeft een vertraging van 10 minuten' is dan natuurlijk een eitje voor jullie! Nou, wij hopen in dezer dagen onze tickets te boeken zodat we straks ook zelf het Zuid-Amerikaanse reizen met jullie kunnen ervaren... Zin an! Tot snel, x

Maaike

O ja, en ik geloof dat Dirk naar een oplossing zoekt voor jullie foto-opslag-probleem! Komt goed :-)

Karin

He lieverds,

Wat leuk dat jullie die kant van het reizen belichten! Een van mijn bijzondere herinneringen komt ook van het reizen zelf, haha!!En daar gaan er gelukkig voor jullie nog veel dagen van komen en vooral de mooie belevenissen daar omheen! Geniet nog in Honduras, voordat jullie het weten zijn jullie aangekomen in het volgende land!
Hopen dat het fotoprobleem snel wordt opgelost!

XXX

Isolde

Ik hoop niet dat jullie ook een tikgeluid in de harde schijf hebben?? Dan is hij wss. kapot en moet hij dus echt gemaakt worden... Maar voor de rest heb ik geen idee... Robert had dat probleem namelijk ook dat hij hem wel herkende maar op een gegeven moment kwam er een tikgeluid in en toen was het gedaan met de harde schijf...
Succes met alles geniet van de reis!!
Hier is het inmiddels weer een beetje zonnig en spoelen we niet meer weg van de regen... (Zo'n 240 mm. op 2 dagen terwijl in augustus normaal 90 mm. in een hele maand valt!!)
X Isolde

willemijn

Heerlijk, zo'n eerlijk verslag en vanaf de bureaustoel heel vermakelijk! Wat zou dat jammer zijn van die harde schijf, al zitten de mooiste herinneringen in jullie hoofd. Je wil toch wat laten zien en terugzien. Maar meestal komt het goed met dat soort dingen.

Frea

Lieve wereldreizigers!

Mooi om deze kant ook eens te horen/lezen.Maar hadden jullie dat dan niet verwacht dat het reizen niet altijd voorspoedig zou verlopen???Ik neem toch aan van wel!!!
Maar gelukkig laten jullie de kop niet hangen daardoor en blijven jullie genieten!!!
Balen van die harde schijf,hoop dat jullie goede tips krijgen en dat we weer foto`s te zien krijgen!!
Zelf heb ik daar geen verstand van dus van mij geen tips
maar hoop dat het snel in orde komt en dat je de foto`s
niet kwijt raakt hierdoor.....ehh jullie hebben dan wel een goede reden om weer opnieuw te beginnen aan de reis....
Hoe leuk kan het leven zijn!!

Liefs Frea.

Thea

Wat een onderneming. Als je op deze manier reist maak je wel kennis met de plaatselijke bevolking. Niets mooier dan dat! Jullie krijgen zo een duidelijk beeld van hoe de mensen leven en vooral reizen. En ook wat voor invloed het weer daarop heeft. Je moet wel geduld hebben!
Ik heb mijn kortingskaart van de NS weer verlengd voor het komende jaar en houd me bezig met de OV perikelen. a.s. Maandag beginnen de eerste colleges voor de Master dan vind je mij weer in de trein naar Groningen. Goede reis!

Andre en Josien

Hey luitjes vanaf mexcio een berichtje.
Herkenbaar al die verhalen er leuk en we zijn nog goed jaloers op jullie.
BTW de foto´s just in case laat 2 dvd´s branden. 1 bij je houden en 1 opsturen en vraag thuis of ie is aangekomen. Werkte goed vanuit Azie binnen een week in NL. Daarnaast heb je ook sd kaarten van 32 gb lijkt me genoeg en erg compact plus backup
Lost niet je hardeschijf probleem. Wij hebben met fransen gereisd die hetzelfde had (waarschijnlijk een virus via usb in internetcafe) ga naar een specialistische zaak die kunnen vaak alle data terughalen.

los van het foto probleem, have fun en geniet

liefs ons

Lieve Siiri en Joost

Mooi verhaal weer! Misschien is een vliegtuig een keer een idee ;) Wat betreft de foto's: ik zou er nu gewoon niets aan doen en een specialist naar laten kijken. Ze zijn er altijd nog wel, Sebas heeft ooit al zijn foto's geformatteerd op reis (regel 1 om natuurlijk niet te doen) maar zelfs die foto's bleken nog terug te toveren.

Liefs en dikke kus

Heleanne

PS: naam was titel maar dat was ik dus ;) Kus hele