siirienjoost.reismee.nl

"Gracias a dos victimas holandesas" (Hopelijk nu wel met verhaal!!!)

Hola amigo's

Zittend aan het water op het Caribische eilandje Caye Caulker(Belize)overdenken wij de afgelopen weken die in vogelvlucht aan ons voorbij zijn gegaan. Het is ook alweer een tijd geleden dat wij ons laatste verhaal hebben geplaatst. Inmiddels zijn we drie landen verder, twee grensovergangen gepasseerd en hebben we genoten van Mexicaanse burritos, de burgers uit de US en de bbq chicken uit Belize en zijn ook nog eens duizenden kilometers verder.

Na death valley, USA zijn we naar yosemite park, USA geweest. Hier hebben we vele uitersten gezien: dertig graden in het dal en sneeuw op de hoogste toppen, mooie groene bergen en valleien tegen het grijze glaciers point, een van de grootste bomen ter wereld 'de sequoia tree' die wel dertig meter omtrek heeft en de vele herten, chipmonks en eekhoorns die ons passeerden. Dit alles in een schilderachtige omgeving. Na dit natuugeweld zijn we doorgereden naar San Francisco. We hadden al gelezen dat San Francisco qua weer anders was doordat wind van land en zee bijelkaar komen precies ter hoogte van de stad. Daar aangekomen was het toch wel wat kouder dan we dachten (wij kunnen niet zo goed meer tegen kou:-) We hoorden de uitspraak van ......(we zijn de naam even kwijt) 'nog nooit heb ik zo'n koude winter
meegemaakt als de zomer in San Francisco' Deze man moeten we toch een beetje gelijk geven....San Francisco is overigens een ontzettend leuke stad waar we te kort zijn geweest. Het heeft leuke barretjes, vriendelijke mensen (soms erg maf maar is alles mogelijk) en een licht Europees tintje. Natuurlijk hebben we de golden gate bridge bezocht en pier 39 met z'n zeehonden, die hier altijd liggen.

Na wederom een lastig afscheid van Jolanda en Nina (gingen terug
richting los angeles) zijn wij richting Mexico gegaan. Via Houston zijn wij 's avonds geland in de stad Villahermosa waar thea(moeder Joost) en Tjeerd ons verwachte. Na twee weken in de USA over een auto te beschikken hadden we in Mexico weer twee weken een auto ter beschikking. De eerste halte was Palenque, een oude Maya stad die op een heuvel in de jungle ligt. Door deze ligging hadden ze goed zicht op eventuele naderende vijanden. In een eerdere vakantie hadden wij chitchen itza al gezien, waar palenque minder groot is zijn hier de reünies in erg goede staat en mag je erzelfs op klimmen. Als je boven op de gebouwen staat heb je prachtige uitzichten over de jungle. Via de watervallen agua Azul zijn we naar het idyllische dorpje San Cristobal de las Casas gereden. De weg slingerde gedurende acht uur en zo ongeveer 2200 meter omhoog zodat we bij aankomst ons fleecejack onder uit de tas konden halen, hier was het een stuk kouder dan aan de voet van de berg. Het dorpje San Cristobal deed ons vooral denken aan Sapa in Vietnam. Door de verschillende indianenstammen die door het dorp lopen en hun handelswaar verkopen. Een erg mooie belevenis was een bezoekje aan twee indianenstammen. Hier konden we zien hoe het dagelijks leven er uit ziet, en de gids vertelde veel over de rituelen en het beoefenen van het geloof. Zo wordt er dagelijks voor vele tientallen euro's vuurwerk de lucht in geschoten terwijl ze het niet heel breed hebben, maar de kwade geesten zijn wel vedreven! In de kerk die volledig anders is zoals wij hem kennen(mochten helaas geen foto's maken) zie je allemaal heilige beelden die langs de kant staan. Als je bid dan bid je voor de heilige die je wens kan vervullen. Daarnaast gebruik je verschillende maten en kleuren kaarsen, frisdranken,
levende kippen, eieren en alcohol. Bidden is niet eenvoudig want elke wens heeft zijn eigen kleurencombinatie en handelingen. Tijdens ons bezoekje aan de kerk hoorden en zagen we een kip geofferd worden. ( iehh) Na dit bezoekje hebben we nog meer dagen rondgebracht in San Cristobal omdat het gewoonweg een erg leuk stadje is vanwege de indianenmarktjes, de heerlijke piña colada's, de sol/corona's en de mooie kerkjes plus pleintjes. Via de saaie stad Escarcega zijn we doorgereden naar Laguna Bacalar waar we een aantal dagen hebben vertoeft. Een lokale hippie vertelde ons dat de lagune betoverd is door aliens en dat daarom de bedreivigheid niet van de grond wil komen in het dorp. Ook vertelde hij dat na 2012 deze aliens zich zullen openbaren aan de wereld, een ieder die bereid is te luisteren en het
materialisme wil opgeven zal blijven leven. ( zeg niet dat wij niet gewaarschuwd hebben) Naast deze wijsheden wist hij ons ook te vertellen waar een goed hotel was en hij wist heerlijke ananassap te serveren. Uiteindelijk een perfect hotel naast een kerkje en met uitzicht op de Laguna met de zeven kleuren blauw/turqouise.

Chetumal, de laatste halte in Mexico. Er zou weinig te beleven zijn in deze plaats, maar voor ons een goede uitvalsbasis naar Belize vanwaar we weer alleen zouden reizen. Toch liep het allemaal wat anders dan gepland...na de auto geparkeerd te hebben in een Zijstraat bij het hotel gingen wij richting hotel om te kijken of ze nog plek hadden. Na tien minuten kwamen we terug bij de auto en zagen we opeens glas achter de auto liggen, de auto was opengebroken.!! Twee tassen van thea met belangrijke spullen en de complete backpack van Joost was gestolen. Op dat moment ging er vanalles door ons heen en vooral kwam al snel het besef dat we echt alles niet meer terug zouden krijgen. Na enkele minuten arriveerde de politie al en probeerde Siiri in haar beste spaans te vertellen wat er was gebeurd en wat we misten. Tijdens dat gesprek moesten Siiri en Joost plots meekomen met een politieauto. Onwetend waar wij heen gingen arriveerden wij op een crime scene locatie waar zeven politieauto's, mensen van de pers en toegestroomde locals stonden. Joost zag al snel de banden van zijn backpack en het bleek dat ze de dader hadden gepakt na een achtervolging. Onervaren als wij waren dachten wij de tassen zo mee te kunnen nemen, maar niets was minder waar. We moesten alle vier naar het politiezbureau waar we werden geconfronteerd met de daders( een man en vrouw van 32 jaar). Onze tassen werden over de kop gehaald en alles moest op de foto gezet worden. Na dit gebeuren moesten we naar de officier van justitie(ander gebouw) om daar ons verhaal te doen. Na veel wachten was het inmiddels
21.00 uur en hadden we al acht uur politiebureau er op zitten. Op het moment dat we dachten onze tassen terug te krijgen kregen we te horen dat we de volgende dag maar terug moesten komen en dat onze tassen op het politiebureau moesten blijven.
We hadden geen keus en hebben uiteindelijk de volgende dag nog vier uur gewacht op onze tassen. Uiteindelijk waren we super blij dat we alles terug hadden en alle dank gaat ook uit naar het snelle optreden van de Mexicaanse politie. De dag erna hebben we de Mexicaanse krant 'de Peso' gekocht. Daar stond ons verhaal in inclusief bijbehorende foto's. De krant had als kop 'gracias a dos victimas holandesas', dank aan de Nederlandse slachtoffers. Blijkbaar waren de daders bekende vande politie en bedankten ze ons voor de mogelijkheid om ze te pakken....wij zijn juist hun veel dankbaar! Na deze twee dagen waren we wel klaar met Chetumal en wilden we daar graag weg. Thea en Tjeerd hadden afscheid van ons genomen, zij gingen weer naar huis. Wij zijn onze reis verder gaan vervolgen richting Belize. Wij moesten eerst maar eens bijkomen van alles, dus we hadden als bestemming Caye Caulker uitgekozen. Een klein Caribisch eilandje waar je vooral kan relaxen. We hangen heel wat af in onze hangmat. Ook maken we plannen wat we de komende maanden gaan doen, we hebben immers nog 6,5 maand te gaan!! Natuurlijk zullen wij trouw onze belevenissen met jullie delen. We zullen weer iets vaker proberen een verhaal op de website te plaatsen. Alle reacties doen ons altijd goed. Graag horen we ook van jullie de vakantie ervaringen. Dave en Lisanne, alvast heel veel plezier gewenst in Indonesië en Mark alvast succes met de operatie( weer even wat leesvoer..). Helaas lukt het ons steeds niet om foto's op de website te plaatsen. Het gebruikt van internet op een computer is of erg duur of erg traag. Wij gaan deze week nog van Belize genieten en gaan begin volgende week richting Honduras....wij zijn weer benieuwd!

Hasta luego

Joost en Siiri

Yo Glitter

Wauhhhhhhhh dit is een boeiend verhaal!
Heerlijk onder een genot van een kopje koffie met een bruin broodje heb ik dit gelezen.Wat een luxe dat jullie de spullen terug hebben.Op aruba ben ik een tas kwijtgeraakt inc.belangrijke papieren.
Daar hebben ze helaas niet de dader(s)teruggevonden.Dat lange wachten op het buro is vrij normaal?Net als in een film he??
Ja Siiri ,het afscheid is niet leuk he?
Doeke,doeke,doek en traantjes en mis je en hou van je.......fijn dat ze bij jullie zijn geweest.
Straks opnieuw met Thea en Tjeerd.
Ik ben in de grotten in Valkenburg geweest en boven op een hoge heuvel in het sprookjesbos.
Dit was ook een hele belevenis........hahahahha.Heerlijk geslapen in een kasteel en lekker gedineerd.Ook een oud klooster in geweest en daarbinnen het mooiste kerkje wat ik ooit heb gezien.Van een wildwaterbaan af in een gammel bootje en mama Yo gilde harder dan Anai van 8.Eruit gekomen zat mijn mascara in mijn nek en mijn kapsel in gestort,maar het was geweldig.
Blij dat ik jullie verhaal nu heb mogen lezen en wacht geduldig af op jullie foto`s.
Een lieve groet hier uit Haren van Yo en Glitter.

Isolde

Wow wat een belevenissen allemaal! En zijn jullie in Mexico nog bn-ers geworden!
Onze vakantie was niet zo heel spannend, we moesten een nieuwe auto kopen omdat, de oude stuk was dus helaas volgend jaar pas weer....
En hoe is het met je pony siiri?? Heb je hem toch bij laten groeien of zo gelaten?
Nou ik zie jullie verhalen graag weer tegemoet!

Liefs, Kusjes,
Isolde

Emke

Zo eindelijk kon ik jullie verhaal lezen. Wat maken jullie veel mee zeg. Ben benieuwd wat je de komende 6,5 maand nog voor spannende verhalen schrijft. Ik zie er nu al naar uit om ze te lezen(heb er alle tijd voor heb n.l. per sept geen werk meer dikke shit.) Ik hoop dat jullie een leuke tijd hebben gehad met alle familie die geweest zijn. Het is echt balen als je spullen gestolen worden, maar gelukkig hebben jullie alles weer terug gekregen. Ze werken daar inderdaad erg langzaam. Lukt het vandaag niet dan morgen wel. San Fran is inderdaad erg anders wat temp betreft maar wel erg mooi ik zat daar toen met die aardbeving de dag ervoor was ik net over de beroemde brug gekomen. Hoop binnenkort de foto's te kunnen zien. Groetjes Emke P.s heb je mijn laatste mail nog ontvangen.

Eke

Ha Siiri en Joost,

wat een verhaal zeg.. Maar wel leuk een krantenknipsel eraan over gehouden :).
Ik heb de felicitaties aan tim overgebracht, hij vond het erg lief dat je eraan had gedacht.
He geniet van de maanden die jullie nog te gaan hebben, dan geniet ik van jullie verhalen.

Liefs, Eke

Thea en Tjeerd

Lieve Joost en Siiri,
Jullie hebben onze belevenissen heel mooi beschreven. Zo was het precies...
Wij missen jullie, we missen de warmte, het heerlijke eten, het relaxte gevoel, we missen de vakantie...
We begrijpen volkomen dat jullie dit heel lang vol kunnen houden! Geniet er van!

Jolanda

opa was al helemaal bezorgd; hij kreeg het bericht van het nieuwe verhaal en na 15 jaar spanje begreep hij donders goed wat de titel betekende, maar er was geen tekst: hij dacht dat jullie in problemen waren. ik heb uitgelegd dat dat waarschijnlijk het verslag van de plaatstelijke krant is geweest.
nb na 6 maanden gaat het nederlands ook een beetje achteruit reuni is wat anders dan een ruine en wat dacht je van bedreivigheden...verder weer een prachtig verhaal over weer een andere cultuur en gebruiken, wat een rijkdom leren jullie kennen!

marijke

lieve Joost en Siiri,

Vanuit mijn nieuwe kamer in Berlijn een berichtje met een bak tortillia's voor het Mexicaanse gevoel! Jullie kunnen wel een boek gaan schrijven over jullie belevenissen zeg, vooral dat jullie die daders moesten ontmoeten, maf.
Ik heb niet echt vakantie meer omdat de stage reeds is begonnen, maar om in Berlijn te zien is alleen maar genieten! Rust lekker uit in jullie hangmatten en schommel de stress van de afgelopen dagen er maar uit:) liefs!!

willemijn

Vakantie heb ik nog wel, in die tijd ben ik jan aan het helpen met het mannelijk maken van het huisje aan de baanstraat. weg, rozenbehang, gouden wand en roze hekje. Het wordt heel stoer. Maar niet zo stoer als jullie reis! Echt leuk het weer te lezen allemaal. Ik heb ook al wel 1000 foto's van jolanda uit de VS gezien...Prachtig!!

Dave en Lisanne

Guapos wat een heerlijk verhaal en leuk om weer een kijkje in jullie 'keuken' te kunnen nemen ;) Wij stappen morgen het vliegtuig in!! we houden contact, adios amigos y muchos besos

Tjeerd en Thea

Siiri, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Volgens de Nederlandse tijd ben je nu echt jarig. Een gezellige dag gewenst, wij drinken een borrel op jouw verjaardag!

Mariska

Hi Meis,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een mooi verhaal, jullie zijn heerlijk aan het genieten. Heel veel plezier en proost op je verjaardag!

Liefs Maris